Nezvyčajné splynutie

Splynutie dvoch bielych trpaslíkov, ilustrácia ESO/L. Calçada

Niektoré hviezdy môžu ako fénix vzplanúť k životu z popola pozostatkov hviezd, ktoré predtým zanikli. Dve novoobjavené ohnivé gule, ktoré horia stokrát jasnejšie ako Slnko a sú pokryté uhlíkom a kyslíkom, popolovými vedľajšími produktmi fúzie hélia, patria do novej triedy hviezd. Hoci nie sú prvými hviezdnymi telesami pokrytými uhlíkom a kyslíkom, analýza vyžarovaného svetla naznačuje, že majú aj jadrá spaľujúce hélium. Takáto kombinácia nebola nikdy predtým pozorovaná.
Niektorí vedci sa domnievajú, že obe tieto hviezdy mohli vzniknúť splynutím dvoch bielych trpaslíkov, z ktorých jeden bol bohatý na hélium, zatiaľ čo druhý obsahoval veľa uhlíka a kyslíka. Obiehali okolo seba, až nakoniec trpaslík bohatý na hélium pohltil suseda, ktorý vyvrhol uhlík a kyslík na jeho povrch. Takéto splynutie by vytvorilo teleso pokryté uhlíkom a kyslíkom s dostatočnou hmotnosťou na opätovné zapálenie jadrovej fúzie v jeho jadre.
Simulácie však ukazujú, že väčšinou by malo dochádzať k opačnému deju – uhlíkovo-kyslíkové biele trpaslíky sú zvyčajne tie masívnejšie, a taký trpaslík by sa mal, naopak, prekryť bielym trpaslíkom s obsahom hélia. Hviezdne splynutia sú dynamické a komplikované udalosti, ktoré sa môžu vyvíjať mnohými spôsobmi, objasňuje astrofyzik Simon Blouin z Victorijskej univerzity v Kanade.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.