Novodobý prétorián

Prétoriáni boli elitní vojaci v antickom Ríme, ktorí zároveň tvorili telesnú stráž rímskeho cisára. Príznačná pre nich bola neohrozenosť, statočnosť a húževnatosť. A presne takýto chce byť prvý terénny autobus na svete Torsus Praetorian 4×4.

Terénny automobil známy aj ako off-road je auto, ktoré vďaka svojej konštrukcii dokáže jazdiť nielen po ceste, ale aj v ťažkom teréne. Pre niekoho je práve jazda v teréne zarábaním si na každodenný chlieb, pre mnohých však adrenalínová zábava – jazda na neupravených cestách s extrémnymi povrchmi, brodenie sa v divokej rieke, výjazd do prudkého kopca či na strmú stráň, prudký zjazd dolu, blato strieda piesok či kamene. Takéto extrémy zvládnu len novodobí drsniaci na špeciálnom type vozidla, skrátka na tereniakoch, ak chceme off-roadoch.

Keď džíp nestačí

Čo však v prípade, keď nejde o extrémnu zábavu, ale o každodenný chlieb? Ako dopraviť ľudí do tých najodľahlejších kútov sveta alebo k baniam či ropným vežiam v oblastiach bez vybudovanej infraštruktúry? Ako doviezť pracovníkov do ťažkých terénov pri výstavbe ciest a súvisiacej infraštruktúry? Síce existujú terénne transportéry pre väčší počet osôb, no vyvíjali ich najmä zbrojárske firmy pre armádu a políciu, takže kto by sa chcel trmácať kilometre v opancierovanom vozidle so sparťanským komfortom?
Zdá sa, že tieto otázky trápili aj ukrajinského podnikateľa pôsobiaceho v Česku a na Slovensku Vakhtanga Džukašviliho. Keďže rozvážanie ľudí v džípoch nepovažoval za systémové riešenie a z rôznych kútov sveta prichádzali požiadavky na niečo väčšie ako doterajšia terénna klasika, spojil sa s tímom slovenských dizajnérov z dizajnového štúdia Werkemotion – a v krátkom čase boli na svete dva prototypy off-roadového autobusu Torsus Praetorian.
Projektanti Werkemotion v Bratislave navrhli 8,45 metra dlhú karosériu, ktorá síce nevyniká krásou, ale ich cieľom nebolo vyhrať súťaž o najkrajší autobus, ale vytvoriť vozidlo, ktoré sa úspešne popasuje s najnáročnejšími terénnymi podmienkami. A tomu projektanti podriadili všetko.

Nepoškriabateľný

Tak ako antickí prétoriáni boli dobre chránení brnením, tak aj ich autobusový menovec je pripravený bezpečne dopraviť pasažierov trebárs aj na koniec sveta. Predok a zadok vozidla chráni mohutný rám. Karoséria 13 ton vážiaceho autobusu nie je vyrobená z kovu, ale z kompozitných materiálov. Tie totiž na rozdiel od kovových komponentov majú nielen menšiu hmotnosť, ale navyše ani nepodliehajú hrdzaveniu. Preto základ karosérie tvoria panely z tvrdého skleného vlákna. Aby sa zvýšila odolnosť tohto materiálu, je natretý špeciálnou polyuretánovou farbou Line-x, ktorú nemožno poškriabať. Je to veľmi dôležité, pretože autobus je určený na jazdu v tých najnáročnejších prevádzkových podmienkach, kde nie je núdza o štrk, ktorý sa vie veľmi rýchlo podpísať na karosériu a umožní následnú koróziu.
Autobus odvezie až 35 pasažierov. Keďže ide o vozidlo do extrémnych terénov, má každé sedadlo vlastný 3-bodový bezpečnostný pás. Konštruktéri však nehľadeli len na jazdné vlastnosti mimo spevnených ciest, ale aj na komfort cestujúcich. A ten je v tomto megatereniaku prekvapujúco nadštandardný. Autobus je klimatizovaný, cestujúcich chránia pred slnkom zatemnené sklá s vysokou odolnosťou proti rozbitiu, nudnosť tajgy, stepí či púšte si pasažieri môžu krátiť sledovaním filmov z DVD systému. Na zvýšenie pohodlia sa môže na strechu inštalovať solárny panel, ktorý zabezpečí dostatočné množstvo elektrickej energie na pobyt mimo civilizácie. Bežne však fungovanie všetkých zariadení v horších podmienkach zaisťuje elektrický obvod s dvojicou 12 V autobatérií s kapacitou 175 Ah. Chladenie zabezpečuje kombinácia vodného a vzduchového systému.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 5/2020. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

R, foto torsus.eu