Nový nákladný Boeing

Nové lietadlo Boeing 777-X Freighter bude rozmerovo najväčším nákladným lietadlom s dvomi motormi a súčasne lietadlom s najväčšou prepravnou kapacitou a najdlhším doletom spomedzi dvojmotorových nákladných lietadiel.

Na rozdiel od nového modelu auta, ktorý sa vyvíja takmer tajne a nikto si ho nemôže objednať pred jeho uvedením do predaja, vo výrobe lietadiel je to naopak: ani jeden výrobca neinvestuje do vývoja nového modelu stámilióny dolárov či eur bez určitého počtu pevných objednávok na plánovaný model.
Tak to bolo aj v prípade plánovaného nového nákladného lietadla B777-X Freighter (anglickým výrazom freighter sa označuje nákladná loď alebo nákladné lietadlo). Definitívne rozhodnutie o vývoji a výrobe padlo až po tom, čo si katarská spoločnosť Qatar Airways objednala vo firme Boeing vyše pol stovky nových lietajúcich nákladiakov. Kontrakt zahrnuje 36 pevných objednávok a opcie na ďalších 16 lietadiel a jeho hodnota je 20 miliárd dolárov (v cenníkových cenách). Qatarské aerolínie sa tak stali tzv. spúšťačom vývoja a výroby tohto typu. Letecká angličtina má pre takéto spoločnosti pekný a krátky výraz launch customer – čiže zákazník, resp. objednávateľ, ktorý odštartuje celý proces.
Nové nákladné lietadlo bude odvodené od cestovnej (pasažierskej) verzie B777-8. Tá je v konečnej fáze vývoja aj testovania a na pravidelné linky sa dostane koncom roku 2023. Prvý nákladný Boeing 777-8 Freighter by mal výrobca dodať v roku 2027. Lietadlo bude mať nosnosť 118 ton, čo je temer toľko, koľko uvezie štvormotorový Boeing 747-400. Maximálny dolet bude 8 167 km, čo povedie k menšiemu počtu potrebných medzipristátí a s tým aj k zníženiu spotreby paliva.
Typ B777-8 Freighter sa bude vyrábať v závode firmy Boeing v meste Everett, do ktorého firma investovala vyše miliardu dolárov. Výroba nového typu bude mať pozitívny vplyv na celú americkú ekonomiku, pretože sa na nej bude podieľať niekoľko stoviek subdodávateľov a zabezpečí viac než 25 000 pracovných príležitostí. Boeing by nemal mať problémy s odbytom svojho najnovšieho nákladného lietadla, pretože analytici predpokladajú, že do roku 2039 budú leteckí prepravcovia nákladov potrebovať približne 2 430 nových nákladných lietadiel.

RM, foto Boeing

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.