Pojedanie svetov

Planéta požieraná svojou materskou hviezdou, ilustrácia NASA/ESA/G. Bacon

Hviezdy môžu požierať svoje deti. Podľa novej štúdie až tretina z nich zhltla jednu alebo viac svojich vlastných planét. Kamenné planéty sú bohaté na ťažké prvky, ako sú železo, kremík a titán, zatiaľ čo hviezdy obsahujú najmä ľahší materiál, ako sú vodík, hélium, kyslík a uhlík. Keď je planéta pohltená, jej ťažké prvky sa rozptýlia vo vonkajších vrstvách hviezdy a zanechajú v jej svetle absorpčné stopy. Ak je hviezda anomálne bohatá na železo, ale nie na ďalšie prvky, ako sú uhlík a kyslík, možno to interpretovať ako príznak pohlcovania planét, hovorí astrofyzik Lorenzo Spina z Astronomického observatória v Padove.
Spinov tím skúmal 107 systémov obsahujúcich dve hviezdy podobné Slnku. Tie sa rodia z toho istého oblaku plynu a prachu, takže ich chemické zloženie by malo byť takmer identické. V 33 prípadoch jeden z partnerov vykazoval zvýšené množstvo železa v porovnaní s druhým, čo je príznakom pojedania svetov. L. Spina a jeho kolegovia tvrdia, že 20 až 35 % hviezd podobných Slnku skonzumuje planetárny materiál vo veľkosti niekoľkonásobku Zeme. Podľa nich naše Slnko zrejme nezhltlo žiadne planéty, pretože zásoby jeho ťažkých prvkov sú už vyčerpané. Štúdia však môže pomôcť astronómom pri hľadaní Zeme 2.0: keď zbadajú cudzie slnko, ktoré zjavne zhltlo svojho potomka, zrejme budú chcieť zamerať svoje teleskopy inam.

Zo stránky Science spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.