Posledné chvíle planét

Ilustrácia University of Warwick/Mark Garlick

Astronómovia z Univerzity vo Warwicku pozorovali dopad úlomkov zničených planét na povrch bieleho trpaslíka. Pomocou röntgenového žiarenia identifikovali skalnatý a plynný materiál, ktorý po sebe zanechá po zániku svojej hostiteľskej hviezdy planetárny systém, keď ho pohltí jej povrch.
Vedci používali spektroskopiu na identifikáciu prvkov na povrchu hviezdy a určovanie zloženia objektov, z ktorých pochádzajú. Získali tak nepriame dôkazy, až dosiaľ však nevideli materiál, ktorý bol vtiahnutý do hviezdy.
Biely trpaslík je hviezda, ktorá spálila všetko palivo a zbavila sa vonkajších vrstiev pričom ničí telesá na obežnej dráhe. Keď je materiál z nich vťahovaný do hviezdy, naráža do povrchu a vytvára šokovo zohriatu plazmu. Tá potom pri ochladzovaní vyžaruje röntgenové žiarenie, ktoré možno detegovať. Detekcia je veľmi náročná, pretože malé množstvo žiarenia, ktoré sa dostane na Zem, sa môže stratiť medzi inými jasnými röntgenovými zdrojmi na oblohe. Astronómovia preto využili röntgenové observatórium Chandra, vďaka ktorému mohli izolovať cieľovú hviezdu a po prvýkrát si pozrieť röntgenové žiarenie z izolovaného bieleho trpaslíka.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.