Potvrdený predpoklad

Foto Pixabay

Slabá ústna hygiena môže vyvolať prechodnú bakterémiu a systémový zápal. Ide o imunitný proces, o ktorom je známe, že je mediátorom fibrilácie predsiení, čo je najbežnejšia srdcová arytmia, a zlyhania srdca. Podľa novej štúdie kórejských vedcov z Ewha Womans University v Soule a Ulsanskej univerzity však časté čistenie zubov môže tieto riziká významne znížiť. Vedci skúmali viac ako 10 rokov vyše 160-tisíc účastníkov vo veku 40 – 79 rokov z kórejského systému zdravotného poistenia. Za sledovaný čas sa 4 911 (3 %) ľuďom vyvinula predsieňová fibrilácia a 7 971 (4,9 %) ľudí ohrozilo zlyhanie srdca. Ukázalo sa, že čistenie zubov tri- alebo viackrát denne bolo spojené s o 10 % nižším rizikom fibrilácie predsiení a o 12 % nižším rizikom srdcového zlyhania. Zistenia boli nezávislé od mnohých faktorov vrátane veku, pohlavia, sociálno-ekonomického stavu, pravidelného cvičenia, konzumácie alkoholu, indexu telesnej hmotnosti a prítomnosti jedného či viacerých ochorení, ako je napríklad hypertenzia. Aj keď štúdia neskúmala mechanizmy, jednou z možností je, že časté čistenie zubov znižuje množstvo baktérií v subgingiválnom biofilme (baktérie nachádzajúce sa v priestore medzi zubami a pod ďasnami), čím sa zabraňuje ich prieniku do krvného obehu. Pre vedcov to však nebolo prekvapenie: Predpokladali sme, že zlepšená starostlivosť o ústnu hygienu bude spojená so zníženým rizikom fibrilácie predsiení a zlyhaním srdca, uviedol Tae-Jin Song z Ewha Womans University.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 1/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.