Pozorná textília na cestách

Textília z ľanových vláken a senzorov, ktorú vyvíjajú vo Fraunhoferovom inštitúte, dokáže v kombinácii s umelou inteligenciou sledovať stav asfaltovej vrstvy a včas odhaliť poškodenia cesty.

V súčasnosti rozhoduje o tom, kedy je potrebné vozovku znovu vyasfaltovať, stav povrchu cesty. Dôležitým ukazovateľom je však aj stav vrstvy pod ním a na jeho zistenie sú dostupné iba nepriame metódy, ktoré merajú len povrch alebo cestu poškodia vŕtaním. Výsledkom sú neraz zdĺhavé a neefektívne obnovy povrchu. Nový systém dokáže poškodenia odhaliť včas a priebežne sledovať stav podkladovej asfaltovej vrstvy bez toho, aby cestu poškodzoval.

Textília na kraji asfaltovej vozovky
Foto Fraunhofer WKI

Výskumníci z Fraunhofer Wilhelm-Klauditz-Institut (WKI) vyvíjajú nedeštruktívne, plošné a priebežné sledovanie stavu asfaltovej základnej vrstvy. Cieľom je priebežne sledovať zmeny stavu cesty a na tomto základe vytvárať predpovede a zapracovať ich do údržby, vysvetľuje vedecká pracovníčka Christina Haxterová. Srdcom systému je textília z ľanových vláken a senzorových komponentov, ktorej výroba je lacná, takže sa dá použiť na veľkých plochách. Senzorový drôt je tenší ako milimeter a do textílie sa vkladá priamo počas tkania.

Inteligentná vozovka

Textília sa vyrába na dvojihlovom tkacom stroji v šírke 50 centimetrov a v ľubovoľnej dĺžke. Keď je zabudovaná v asfalte, poskytuje nepretržité merania, z ktorých možno zisťovať vnútorný stav asfaltového podkladu. Zaťaženia vozovky spôsobujú pretváranie základnej vrstvy, čo mení aj stav elektricky vodivých senzorov. Keď sa senzorový materiál roztiahne, zmení sa aj jeho elektrický odpor. Zmenu možno zmerať a dať ju do súvisu so stavom cesty. Senzorový drôt je pripojený k meracej jednotke pri krajnici, ktorá údaje ukladá a odovzdáva ich do analytického softvéru.

Na analýzu dát sa používajú metódy umelej inteligencie. Nové výpočtové postupy určujú aktuálny stav povrchu cesty a zároveň predpovedajú očakávaný priebeh poškodenia. Správcovia ciest tak môžu včas začať potrebné údržbové opatrenia a zapracovať ich do svojho časového aj finančného plánovania. Údaje sa vizualizujú prostredníctvom internetovej platformy, ktorá má v budúcnosti spracovávať relevantné informácie a sprístupňovať ich osobám a subjektom dotknutým stavebnými a údržbovými prácami. Po úspešnej úvodnej sérii laboratórnych testov uskutočňujú výskumníci prvé testovania na skúšobnom úseku cesty v priemyselnej zóne, kde bola senzorová textília zabudovaná cez celú šírku vozovky.

Zo stránky www.fraunhofer.de spracovala redakcia

Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.

Máte predplatné?