Predkovia zložitejšieho života

Najstarší metabolizmus jednobunkovcov Archaea bol založený na anaeróbnej redukcii oxidu uhličitého a pravdepodobne sa vyvinul počas najskoršieho obdobia evolučnej histórie Zeme. Foto Pixabay

Nový výskum nám poodhalil mnohé tajomstvá jednobunkových živočíchov, z ktorých sa vyvinul všetok zložitejší život na našej planéte. Archaea sú jednou z geneticky a ekologicky najrôznorodejších skupín mikroorganizmov na našej planéte. Táto skupina sa rozšírila skutočne všade – od bežnej pôdy a oceánov až po nehostinné a priam bizarné vriace jazerá kyselín Yellowstonského národného parku. Tom Williams z Bristolskej univerzity vo Veľkej Británii uviedol, že genómy získané v posledných rokoch im poskytli veľa nových informácií o diverzite týchto živočíchov, no doteraz sa im nepodarilo úplne objasniť ich evolučnú históriu. Problémom je, že Archaea, rovnako ako iné mikroorganizmy, si často privlastňujú DNA iných organizmov prostredníctvom horizontálneho génového prenosu, čo robí rekonštrukciu ich evolučných dejín veľmi zložitou. Nový štatistický prístup kombinujúci informácie tisícov génov nájdených v rôznych genómoch Archae avšak ukázal, že horizontálny génový prenos je možné použiť aj ako navigačný systém rodostromu skúmaných organizmov. Jednoducho sa určí, ktoré gény sa v dejinách Archaea objavili ako prvé. Týmto spôsobom sa dá rekonštruovať biochémia aj prvých, 3,5 miliardy rokov starých jednobunkovcov Archaea.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 9/2017.