Prúd plynu zažína novy

Nova vzniká, keď hustá hviezda známa ako biely trpaslík prijme plyn z inej obiehajúcej hviezdy a intenzívnou gravitáciou ho stlačí. Plyn sa zahreje a exploduje, ale obe hviezdy výbuch prežijú. V priebehu času sa tá istá hviezda môže stávať novou opakovane. Novy vybuchujú v našej Galaxii aj v iných vrátane eliptickej galaxie M87, kde prúd rýchlo sa pohybujúceho plynu poháňa čierna diera v jej centre. Nachádza sa 54 miliónov svetelných rokov od Zeme, v srdci kopy galaxií s názvom Virgo.

Umelcova predstava čiernej diery v galaxii M87 a jej prúdu, ilustrácia S. Dagnello (NRAO/AUI/NSF)

Astronómovia Alec Lessing zo Stanfordovej univerzity a Michael Shara z Amerického prírodovedného múzea použili Hubblov vesmírny ďalekohľad na lokalizáciu 135 výbuchov nov v M87. Rozdelením galaxie na 10 sektorov zistili, že 25 výbuchov nastalo pozdĺž prúdu – v porovnaní s 10 až 16 výbuchmi v ostatných sektoroch galaxie. Šanca, že ide o štatistickú náhodu, je len asi 0,3 %. Domnievajú sa, že prúd tlačí medzihviezdny plyn na biele trpaslíky, čím zvyšuje množstvo materiálu, ktorý sa hromadí na ich povrchu. Biele trpaslíky preto častejšie vybuchujú. Samotný prúd však podľa M. Sharu nedodáva dostatok plynu na to, aby sa explózie vysvetlili. Na vine je prúd, ale my jednoducho nevieme prečo alebo ako, priznáva. Vedci dúfajú, že využijú Hubblov teleskop na skúmanie galaxií podobných M87, aby ich mohli porovnávať.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.