Pumpa ochraňujúca rakovinu

Anatómia vrecka molekulárnej pumpy (zvýraznená modrou farbou) pomohla vedcom vysvetliť, ako tento molekulárny stroj dokáže uchopiť a vypudiť širokú škálu látok vrátane liekov proti rakovine. Ilustrácia Ella Maru Studio

Bunky v našom tele niekedy odolávajú liečbe tak, že lieky jednoducho vypudia. Rakovinové bunky sú azda najznámejšími vypľúvačmi liekov, ktoré sú určené na ich zlikvidovanie. Nový výskum však identifikoval molekulárnu pumpu, zodpovednú za tento problém. Vedcom sa dokonca podarilo kompletne zmapovať jej trojdimenzionálnu štruktúru až na úroveň atómov. Profesorka Jue Chenová z Rockefellerovej univerzity v New Yorku uviedla, že tento molekulárny prístroj vystreľuje okrem liekov proti rakovine aj iné lieky. Pred jej výskumom však nikto nevedel, ako je možné, že mechanická pumpa dokáže rozpoznať a odstrániť taký rôznorodý súbor chemických látok. Profesorke Chenovej sa nakoniec podarilo zákerný proces identifikovať – čo predstavuje vôbec prvý krok k vytvoreniu nových terapií proti rakovine, schopných tento mechanizmus prekonať.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2017.