Rast koncetrácie CO2 spomalili rastliny

Nárast koncentrácie oxidu uhličitého (CO2) v atmosfére sa nedávno spomalil – a to aj napriek tomu, že vďaka ľudskej činnosti sa do ovzdušia vypúšťa čoraz väčšie množstvo tejto zlúčeniny. Vďačíme za to zvýšenej absorpcii skleníkových plynov rastlinami. Zmeny v rozsahu fotosyntézy a respirácie ekosystémov Zeme vytvorili až nečakane veľký absorbant uhlíka. Pep Canadell z Common wealth Scientific and Industrial Research Organization (CSIRO) podotkol, že nárast koncentrácie atmosférického oxidu uhličitého medzi rokmi 2002 a2014 viedol k zintenzívneniu fotosyntézy rastlín. Vďaka tomu dokážu rastliny absorbovať viac oxidu uhličitého. Počas tohto obdobia sa zaznamenalo aj spomalenie rastu povrchových teplôt zemskej súše, čo viedlo k spomaleniu respirácie rastlín – procesu, pri ktorom rastliny vypúšťajú oxid uhličitý. Spojenie týchto dvoch faktorov viedlo k zvýšenej absorpcii oxidu uhličitého rastlinami, a to spomalilo nárast jeho koncentrácie v atmosfére o približne 2,2 percenta ročne. Canadell uviedol, že až polovica oxidu uhličitého, ktorý do atmosféry vylúčime, je absorbovaná prírodnými absorbantmi. Je preto nevyhnutné, aby sme ich chránili a aj zveľaďovali. Ročne absorbuje morská a suchozemská vegetácia približne 45 percent oxidu uhličitého, ktorý do atmosféry vylúčime.

JK