Rastlinný UV faktor

Peľ zachovaný v 250 miliónov rokov starých horninách obsahuje zlúčeniny fungujúce ako opaľovací krém, ktorý rastliny produkujú na ochranu pred škodlivým ultrafialovým (UVB) žiarením. Zistenia naznačujú, že práve impulz UVB zohral dôležitú úlohu pri masovom vymieraní na konci obdobia permu. Vedci z Nottinghamskej univerzity, Číny, Nemecka a Spojeného kráľovstva pod vedením Liu Fenga z Nanjing Institute of Geology and Palaeontology vyvinuli novú metódu na zisťovanie zlúčenín podobných opaľovaciemu krému rastlín vo fosílnych peľových zrnách.

Fosílne peľové zrno, foto NIGPAS

Masové vymieranie pred 250 miliónmi rokov bolo najzávažnejším z piatich veľkých vymieraní – zaniklo pri ňom približne 80 % morských a suchozemských druhov. Táto strata biodiverzity bola výsledkom paleoklimatickej núdze vyvolanej sopečnou erupciou na území veľkej časti terajšej Sibíri. Vulkanická aktivita spôsobila uvoľnenie obrovského množstva uhlíka do atmosféry, čo zapríčinilo rozsiahle skleníkové otepľovanie, sprevádzané kolapsom ozónovej vrstvy Zeme. Túto teóriu podporuje častý výskyt deformovaných spór a peľových zŕn, ktoré svedčia o príleve mutagénneho UV žiarenia.
Rastliny potrebujú slnečné svetlo na fotosyntézu, ale tiež chrániť seba a najmä svoj peľ pred škodlivými účinkami UVB žiarenia. Na tento účel ukladajú na vonkajšie steny peľových zŕn zlúčeniny, ktoré fungujú ako opaľovací krém, aby chránili zraniteľné bunky a zabezpečili úspešné rozmnožovanie, vysvetľuje Barry Lomax z Nottinghamskej univerzity.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.