Rekordný let raketoplánu

Nový americký raketoplán Boeing X-37B, ktorý je menší, nemá posádku a pristáva automaticky, sa bezpečne vrátil na Zem po dva a pol roku.

Foto Boeing

Vedecké objavy a nové technické riešenia prinášajú nové slová a výrazy. Do jazyka sa dostávajú najmä pomenovania z búrlivo sa rozvíjajúcich oblastí ľudskej činnosti, akými sú napríklad informatika, kozmonautika či ekológia. Väčšina nových slov sa obvykle objaví najprv v anglicky písaných vedeckých a odborných publikáciách a ich prvotný preklad môže byť problematický. Sú však aj výnimky – jednou z nich je slovo raketoplán, ktoré je vhodným prekladom anglického výrazu space plane.
Výrazy space plane, resp. raketoplán mali v médiách najvyššiu frekventovanosť v rokoch 1981 až 2011, keď USA používali raketoplány najmä na tzv. kyvadlovú dopravu astronautov na vesmírnu stanicu ISS a späť na Zem. Pre úplnosť treba povedať, že raketoplán nazvaný Buran vyvinulo aj Rusko (vtedy Sovietsky zväz). Buran však uskutočnil len jeden skúšobný let, aj to bez posádky. Po útlme letov amerických raketoplánov v roku 2011 sa výrazy space plane alebo space shuttle začali z médií vytrácať.
Frekvencia výskytu týchto výrazov sa však v ostatných rokoch opäť mierne zvýšila, a to v súvislosti s letmi nového amerického raketoplánu Boeing X-37B. Ten vyvinula firma Boeing a od predchádzajúcich pilotovaných raketoplánov sa odlišuje najmä tým, že je menší, nemá posádku a pristáva automaticky na vyše 4,5 km dlhej dráhe Kennedyho vesmírneho centra na Floride. V polovici novembra minulého roku oznámilo vedenie amerických vesmírnych síl, že na spomenutej dráhe bezpečne a bezproblémovo pristál raketoplán X-37B, a to po rekordne dlhom oblietaní našej planéty. Jeho let trval 908 dní, čo je približne dva a pol roka.
Raketoplán má dĺžku 8,9 m, rozpätie krídel 4,5 m, výšku 2,9 m a pri vzlete môže mať hmotnosť až päť ton. Na rekordný let ho vyniesla raketa ULA Atlas V, nosičom však môže byť aj raketa SpaceX Falcon 9. Raketoplán niesol aj servisný modul s niekoľkými experimentálnymi zariadeniami. V októbri 2021 z neho bola vypustená družica FalconSat-8, vyvinutá kadetmi Akadémie vzdušných síl. Odborníci však zatiaľ nemajú celkom jasno v tom, na aký primárny účel má raketoplán Boeing X-37B slúžiť.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 1/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.