Robot odpozeraný z prírody

Mäkký robot sa ovíja okolo stonky mučenky belasej (Passiflora caerulea), foto IIT.

Príroda je nekonečná učiteľka a inšpirátorka. Potvrdzujú to aj vedci z janovského Istituto Italiano di Tecnologia, ktorí sa nechali inšpirovať rastlinami a ich pohybom. Skúmali prirodzené mechanizmy, pomocou ktorých rastliny využívajú na pohyb svojich častí prepravu vody v bunkách, tkanivách a orgánoch. Ide o osmózu, čiže pasívny transport, pri ktorom voda prechádza cez polopriepustnú membránu z priestoru s menej koncentrovaným roztokom do priestoru s viac koncentrovaným roztokom. Na základe tohto pozorovania vytvorili prvého mäkkého robota s hydraulickým pohonom, ktorý napodobňuje úponky rastlín. Vykonáva reverzibilné pohyby ako skutočné rastliny, je schopný zvinúť sa a stúpať nahor na základe rovnakých fyzikálnych princípov, ako sa transportuje voda v rastlinách. Robot je z pružnej PET rúrky obsahujúcej kvapalinu s elektricky nabitými časticami (iónmi). Pri napájaní z 1,3-voltovej batérie sú tieto častice priťahované a znehybnené na povrchu pružných elektród v spodnej časti úponku. Pohyb týchto častíc spôsobuje prúdenie kvapaliny, ktorá pohybuje robotom. Na spätný pohyb stačí odpojiť elektrické vodiče od batérie. V budúcnosti by robot mohol inšpirovať vývoj nositeľných zariadení, ako sú mäkké výstuže či náramky, ktoré aktívne menia svoj tvar, ale aj vývoj flexibilných vojenských prieskumných robotov.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 03/2019.