Roztavená planéta

Stvárnenie červeného trpaslíka, okolo ktorého obieha exoplanéta, ilustrácia NASA/ESA/G. Bacon (STScI)

Exoplanéta GJ 367b je menšia ako Zem, hustejšia ako železo a dostatočne horúca na to, aby sa roztavila. Myslíme si, že povrch tejto exoplanéty by mohol byť roztavený, tvrdí astronómka Kristine Wei Fun Lamová z Nemeckého centra pre letectvo a vesmír v Berlíne. Malý svet sa otáča okolo svojej hviezdy každých 7,7 hodiny. Pomocou údajov z družice TESS a spektrografu HARPS na Európskom južnom observatóriu v Čile vedci zmerali jeho polomer a hmotnosť. GJ 367b má asi 0,72-násobok polomeru Zeme a 0,55-násobok jej hmotnosti. To z nej robí prvú ultrakrátkoperiodickú planétu – svet s rokmi kratšími ako jeden pozemský deň –, ktorá je menšia a ľahšia ako Zem.
Podľa analýz by 86 % planéty mohlo tvoriť železné jadro, pričom na povrchu zostal iba kúsok horniny. Podobne veľké jadro má aj Merkúr. Vedci si myslia, že je to dôsledok nárazu inej planéty, ktorý ju zbavil vonkajších vrstiev. GJ 367b mohla byť aj plynnou planétou, ktorej atmosféru odpálilo žiarenie z materskej hviezdy. Nech už je jej pôvod akýkoľvek, GJ 367b je tak blízko svojej hviezdy, že je takmer určite pokrytá roztavenou kovovou lávou. Pri teplote 1 400 °C by asi nebolo veľmi príjemné na nej stáť, uvádza K. Lamová.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 1/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.