Samovražedné dvere

Špeciálnu verziu Lincolnu Continental vyrobia len v 80 exemplároch.

Pravdepodobne ste o samovražedných dverách ešte nepočuli, a to najmä preto, že takéto dvere má len veľmi málo – obvykle luxusných – automobilov. Zatiaľ čo zadné dvere štvordverových vozidiel sú, rovnako ako predné, zvyčajne zavesené vpredu, existuje niekoľko modelov áut, ktoré majú zadné dvere zavesené vzadu. Nie je celkom jasné, kto pre takýto typ dverí vymyslel tak trochu morbídny prívlastok samovražedné, a najmä prečo. Núka sa vysvetlenie, že spáchať samovraždu vyskočením z auta za jazdy je oveľa jednoduchšie, ak sú dvere zavesené vzadu a otvárajú sa teda proti smeru jazdy. Keď sa totiž za jazdy otvoria dvere s klasickým zavesením (teda vpredu), prúd vzduchu sa ich snaží privrieť, čo sťažuje vypadnutie (či vyskočenie) z vozidla.

Pri otváraní vzadu zavesených dverí ich však tlak vzduchu naplno otvorí a vyskočivšieho cestujúceho môžu navyše bolestivo zasiahnuť. Dvere so zadným zavesením však musia mať aj nejaké výhody – inak by ich automobilky nepoužívali. Za ich najväčšiu výhodu sa považuje ľahšie nastupovanie na zadné sedadlá i vystupovanie z vozidla, ale napríklad aj pohodlnejšia inštalácia detských sedačiek. Najnovším prírastkom do malej skupiny vozidiel so samovražednými dverami je špeciálna verzia luxusnej americkej limuzíny Lincoln Continental. Táto verzia nesie siahodlhý názov Continental 80th Anniversary Coach Door Edition, ktorý po rozšifrovaní znamená, že ide o špeciálnu edíciu pri príležitosti 80. výročia prvého použitia modelového názvu Continental. Práve výraz Coach Door (dvere koča) označuje vzadu zavesené dvere – takéto dvere mávali luxusné, koňmi ťahané koče. Od sériového modelu Continental sa špeciálna verzia, ktorá bude vyrobená len v 80 exemplároch, odlišuje aj rázvorom predĺženým o 15,2 cm, čím sa podstatne zväčšil priestor pre nohy vzadu sediacich osôb. Na pohon jubilejného Continentalu slúži trojlitrový vidlicový šesťvalec, prepĺňaný dvomi turbodúchadlami a vyvíjajúci maximálny výkon 298 kW pri 5 750 ot/min.

RM, Foto Lincoln

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 03/2019.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.