Šimpanzy v menopauze

Vedci sa domnievali, že len ľudia a niektoré druhy veľrýb žijú roky aktívneho života po strate reprodukčnej schopnosti. Nová štúdia však ukazuje, že aj šimpanzie samice v Ugande vykazujú známky menopauzy – prežívajú dlho po skončení schopnosti reprodukcie.

Ma Rainey, postreprodukčná samica z komunity šimpanzov Ngogo, foto Kevin Langergraber, Arizona State University

Antropológ Brian Wood a jeho tím z Kalifornskej univerzity v Los Angeles pri skúmaní komunity divých šimpanzov Ngogo v ugandskom národnom parku Kibale vypočítali tzv. postreprodukčné zastúpenie (PrR), čo je priemerný podiel dospelého života strávený v postreprodukčnom stave. Kým pri väčšine cicavcov vrátane iných šimpanzov sa PrR blíži k nule, pri šimpanzoch tejto komunity je PrR 0,2, čo značí, že samice prežijú 20 % svojho dospelého života v postreprodukčnom stave. Vzorky moču 66 samíc ukázali, že prechod do tohto stavu sprevádzajú zmeny hormónov, ako sú gonadotropíny, estrogény a progestíny. Podobné hormonálne zmeny indikujú aj ľudskú menopauzu.
U ľudí sa menopauza vyskytuje medzi 45. a 55. rokom života a je charakterizovaná poklesom reprodukčných hormónov a zastavením funkcie vaječníkov. Vysvetliť, ako sa vyvinula, je náročné, pretože evolučné výhody nie sú zrejmé. Na rozdiel od ľudí sa postreprodukčné šimpanzy v komunite Ngogo nepodieľali na výchove potomkov, čo naznačuje, že hypotéza babičiek, ktorá sa používala na vysvetlenie evolúcie dlhého postreprodukčného života, pre ne neplatí.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.