Solárny elektromobil

Elektromobil Sunswift 7 austrálskeho študentského tímu prešiel na jedno nabitie batérie vzdialenosť 1 000 km za menej než 12 hodín.

Foto UNSW Sydney/Richard Freeman

Automobilový priemysel patrí medzi tie výrobné odvetvia, ktoré musia pri vývoji nových modelov áut využívať a integrovať poznatky z rôznych odvetví teoretického a experimentálneho výskumu najmä v obdobiach, keď sa podstatne mení charakteristika výsledného produktu – auta. Takýto kvalitatívny prechod prežívame práve teraz, keď dochádza k prelomovej zmene pohonného systému: ide o zmenu pohonu spaľovacími motormi, používaného už viac ako 120 rokov, na pohon elektromotormi. Najdôležitejšími prvkami elektromobility sú elektromotory a ich palivové nádrže, teda batérie. Zatiaľ čo vhodné elektromotory sú v podstate dostupné už teraz, na optimalizácii a vývoji nových druhov intenzívne pracujú nielen veľké firmy, ale aj tímy špičkových odborníkov na univerzitách a vo vedeckovýskumných ústavoch. Špeciálnym druhom elektromobilov sú vozidlá so solárnymi článkami.
Jedno z najznámejších pracovísk na svete venujúcich sa vývoju takýchto elektromobilov je na University of New South Wales v austrálskom Sydney. Tamojší študentský tím sa nedávno dostal do svetových médií rekordným výkonom svojho slnečného elektromobilu Sunswift 7 (číslo sedem znamená, že ide už o ich siedmy solárny model elektromobilu od roku 1996). Najnovší Sunswift 7 prešiel na jedno nabitie batérie solárnou energiou vzdialenosť 1 000 km za menej než 12 hodín. Priemerná rýchlosť jazdy bola takmer 85 km/h. Spotreba energie počas tejto jazdy bola len 3,8 kWh/100 km, kým súčasné najefektívnejšie sériové vozidlá majú spotrebu asi 15 kWh. Priemerná hodnota je pritom až 20 kWh.
K rekordnému výkonu podstatne prispeli solárne články s vysokou mierou konverzie solárnej energie na elektrickú a vysoká účinnosť hnacích elektromotorov. Ďalšími pozitívnymi prvkami sú mimoriadne dobré aerodynamické vlastnosti vozidla, ktorého súčiniteľ odporu je len 0,095, zatiaľ čo hodnota pre známy americký elektromobil Tesla Model-S je 0,208. K nízkej spotrebe prispieva aj nízka hmotnosť vozidla približne 500 kg, čo je štvrtina hmotnosti spomenutej Tesly. Rekordný Sunswift však nie je určený do bežnej prevádzky a nemá mnohé zariadenia, ktoré sériové autá musia mať, ako sú airbagy, systém ABS, stierače a klimatizačný systém. Až budúcnosť ukáže, ktoré prvky a technologické inovácie uplatnené na rekordnom elektromobile Sunswift sa budú dať využiť na sériovo vyrábaných vozidlách.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.