Stačí malý trik

Ilustračné foto Pixabay

Peľové zrnká majú množstvo tvarov, od trsov pripomínajúcich  golfovú loptičku až po pichľavé gombíky. Tento nespočetný vzorkovník by však podľa názoru vedcov mohol spôsobiť  jeden jednoduchý fyzikálny trik – fázová separácia. V nej sa  totiž zmes prirodzene láme na oddelené časti, ako smotana,  ktorá vypláva na povrch mlieka. S postupujúcou tvorbou peľu  v kvitnúcej rastline sa na povrchu zrniečka, dovnútra dočasnej  bunkovej steny, ukladá materiál zvaný primexín. Je sformovaný zo zmesi materiálov vrátane celulózy a pektínu – zložky,  ktorá spôsobuje hustnutie džemu. Primexín postupne hrudkovatie ako zlý výpek, hovorí biofyzička Alison Sweeneyová z Pennsylvánskej univerzity. Primexín je uväznený vnútri dočasnej bunkovej steny, pričom hrudkovanie spôsobuje zakrivenie  v bunkovej membráne peľu. Nakoniec dočasná bunková stena  zanikne a drevnatý materiál zvaný spóropolenín upevní zakrivený vzor. Výsledný tvar môže byť rozdielny podľa zloženia  primexínu. Pomocou počítačovej simulácie procesu vedci zopakovali  tvar hrudkovitého, vzorkovaného peľu, ktorý tvorí zhruba 10  percent peľu z katalogizovaných kvitnúcich druhov rastlín.  Zvyšných 90 percent má hladký povrch alebo penový vzhľad.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 04/2019.