Štarty dronov z lietadla

Bezposádkové lietajúce prostriedky, u nás známe pod stručným označením drony, sa stávajú čoraz významnejšou súčasťou vzdušných síl, teda vojenského letectva.

Foto Airbus

Sortiment dronov sa neustále rozrastá a siaha od hračkárskych dronov cez stredne veľké drony na špeciálne účely (napríklad snímkovanie či fotogrametriu) až po drony, ktoré svojou veľkosťou i tvarom pripomínajú pilotované lietadlá. Drony na svoju misiu štartujú – v závislosti od svojej veľkosti – buď priamo z ruky, zo štartovacej rampy alebo (tie najväčšie) zo vzletovej dráhy bežného letiska.
Inovatívny spôsob štartu vojenských dronov vyvíja európska spoločnosť Airbus Defence and Space. Tá nedávno zverejnila prvé informácie o unikátnom projekte UAV Launcher, ktorého realizácia umožní vypúšťať drony z otvorenej (nadol sklopenej) zadnej rampy vojenského transportného lietadla Airbus A400M. Skratka UAV znamená unmanned aerial vehicle, čiže bezposádkový vzdušný prostriedok. V rámci spomenutého projektu vyvíja Airbus v spolupráci s firmami Geradts GmbH, SFI inštitútu DLR nosnú a vypúšťaciu konštrukciu, ktorá bude uložená na zadnej rampe lietadla a umožní vypúšťanie viacerých dronov po sebe.
Vedúci projektu Andreas Heckmann povedal, že kľúčovými požiadavkami vývoja je zaistiť bezpečné oddelenie vypúšťaného dronu od konštrukcie lietadla a vypracovať bezpečnostné postupy pre posádku lietadla. Na overenie splnenia uvedených požiadaviek slúžia špeciálne simulačné programy vypracované Nemeckým centrom pre letectvo a kozmonautiku (DLR).
Realizácia projektu má viesť k lepšej integrácii bezposádkových dronov do spolupráce s klasickými bojovými lietadlami s pilotom či pilotmi na palube. Odborníci predpokladajú, že práve takýmto scenárom sa bude vyznačovať vzdušný boj budúcnosti. Zatiaľ však nie je verejne známe, kedy možno očakávať uvedenie systému vypúšťania dronov z lietadla A400M do služby vo vojenskom letectve.
Doplňme ešte, že štvormotorový typ A400M je vôbec prvým airbusom navrhnutým špeciálne na službu vo vojenskom letectve. Lietadlo bolo vyvíjané ako náhrada za už zastarané typy Transall C-160 a Lockheed C-130 Hercules a v súčasnosti ho má vo výzbroji sedem krajín.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.