Štvormotorový obojživelník

Výrazom amfíbia sa v zoológii označujú obojživelné živočíchy, teda živočíchy, ktoré žijú v dvoch prostrediach – na vode aj na súši.

Spomenutý výraz sa celkom vhodne preniesol aj do letectva, a to na označenie lietadiel, ktoré sú – teda keď práve neletia – doma na súši aj na vode. Amfíbia, čiže obojživelné lietadlo, môže štartovať z vhodných vodných plôch aj z bežných, takpovediac suchozemských letísk, a na vode či súši aj pristávať. Len k niekoľkým krajinám, ktoré vyrábajú, resp. donedávna vyrábali obojživelné lietadlá (Rusko, Kanada a Japonsko), pribudla Čína. Tá v súčasnosti testuje amfíbiu označenú AG600 Kunlong (morský drak), ktorej vývoj sa začal v roku 2009. So stavbou prvého prototypu prišiel čínsky štátny výrobca CAIGA v auguste 2014, prvý let bol plánovaný na rok 2015. Nestalo sa tak a prototyp vyroloval z hangára až 23. júla 2016, pričom jeho prvý vzlet na súši sa uskutočnil o viac než o rok neskôr, a to 24. decembra 2017. Prvý vzlet z vodnej hladiny a následné pristátie na nej sa uskutočnili 20. októbra 2018. V súčasnosti prebiehajú intenzívne letové skúšky amfíbie AG600, po ktorých by mala v roku 2021 nasledovať certifikácia; dodávka sériových strojov by sa mala začať v roku 2022. Lietadlo AG600 je hornoplošník s trupom, ktorého spodná časť je tvarovaná ako čln. Jeho rozpätie je 38,8 m, dĺžka 36,9 m a výška 12,1 m. Maximálna vzletová hmotnosť pri štarte zo suchozemského letiska je 53,5 tony, pri štarte z vodnej hladiny je to 48,8 tony. Lietadlo je schopné operovať z vodných plôch dlhých 1 500 m, širokých 200 m a hlbokých aspoň 2,5 m. Na pohon lietadla slúži štvorica turbovrtuľových motorov typu WJ-6, čo je v licencii vyrábaný ruský motor Ivčenko AI-20, poháňajúci aj známe dopravné lietadlo Il-18. Maximálna rýchlosť lietadla je 560 km/h, jeho cestovná rýchlosť je 500 km/h, dolet je 4 500 km, dostup je 6 000 metrov. Amfíbia bola vyvíjaná najmä na účely hasenia rozsiahlych plošných požiarov a je schopná nabrať do svojich nádrží z vodnej hladiny za 20 sekúnd až 12 ton vody. Pri záchranných prácach môže lietadlo z vodnej hladiny vziať až 50 ľudí.

RM, foto CGTN

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
Komentáre