Superbatéria

Foto Skeleton Technologies

Estónska spoločnosť Skeleton Technologies spolu s nemeckým Karlsruhským technologickým inštitútom dokončili vývoj toho, čo nazvali SuperBattery pre elektromobily. Ide o priekopnícku grafénovú batériu s 15-sekundovým časom nabíjania. Táto hybridná batéria kombinuje bežné lítiovo-iónové články a vlastné ultrakondenzátorové články spoločnosti Skeleton, ktoré sú vyrobené z patentovaného uhlíkového materiálu Curved Graphene, pričom oba komponenty pracujú v tandeme. O čo vlastne ide? Lítiové batérie ponúkajú vysokú hustotu energie, teda umožňujú ukladať veľa energie, ale nabíjajú a vybíjajú sa pomerne pomaly, a preto sa elektromobily nabíjajú tak dlho. Na druhej strane superkondenzátory alebo ultrakondenzátory ukladajú náboj staticky, a nie v chemickej forme, nabíjajú a vybíjajú sa výrazne vyššími rýchlosťami a vydržia státisíce nabíjacích cyklov bez degradovania. Ich nevýhodou je, že ich hustota energie je v porovnaní s Li-iónovým článkom chabá. Jedným z riešení je zostavenie hybridného energetického systému spájajúceho lítium a superkondenzátory. Lítium poskytuje dlhodobé úložisko s vysokou hustotou energie, zatiaľ čo kondenzátory ponúkajú vysoký výkon, schopnosť pracovať vo veľmi širokom rozmedzí teplôt a superrýchle nabíjanie na nabíjacej stanici, ako aj pomocou regeneratívneho brzdenia. Keď sa dosiahne správna rovnováha, je to skutočne efektívne riešenie. Odborníci sú však skeptickí v súvislosti s časom nabíjania SuperBattery. Ultrakondenzátory sa síce dajú nabíjať rýchlo, ale lítiová časť nie. Skôr teda ide o veľmi rýchle nabitie kondenzátora, ktorý načerpá dostatok energie na jazdu na kratšiu vzdialenosť, čo však bude asi len malý zlomok z hodnoty celkového dojazdu.

Zo stránky NewAtlas spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
Komentáre