Švédsky lietajúci hybrid

Dopravné lietadlo švédskej firmy Heart Aerospace určené na regionálnu dopravu by mohlo mať pri využití hybridného pohonu dolet až 800 kilometrov.

Ekologizácia spočíva najmä v znižovaní spotreby takých materiálov, procesov a zariadení, ktoré vypúšťajú do atmosféry veľké množstvá skleníkových plynov obsahujúcich najmä oxid uhličitý. Práve tento plyn je najväčším škodcom a jeho prítomnosť v atmosfére spôsobuje vytváranie akéhosi dáždnika, pod ktorým sa naša zemeguľa pomaly, ale isto prehrieva. To môže mať z dlhodobého pohľadu vážne dôsledky. Jednotlivé rezorty priemyslu a hospodárstva však produkujú rozdielne množstvá skleníkových plynov a k ich znižovaniu treba pristupovať individuálne.

Vizualizácia lietadla na hybridný pohon
Vizualizácia Heart Aerospace

Špecifickým problémom je dekarbonizácia v leteckej doprave. Podľa dostupných zdrojov má v súčasnosti letecká doprava podiel na svetových emisiách oxidu uhličitého približne 2 %, v dôsledku ďalšieho rozvoja leteckej dopravy môže stúpnuť na 3 %. Všetky dopravné lietadlá sú poháňané spaľovacími motormi: piestovými, prúdovými alebo turbovrtuľovými. Riešením by mohli byť elektromotory, ktoré sú už teraz výkonovo k dispozícii pre lietadlá na krátke a stredné vzdialenosti, s kabínou do približne 30 cestujúcich. Problém pre elektrické lietadlá s dlhším doletom nie sú hnacie elektromotory, ale batérie, resp. akumulátory. Tie sú v súčasnosti veľmi ťažké a ich dobitie trvá príliš dlho.

Revolúcia vo vzduchu

Už pred dvoma rokmi sa nachádzalo v rôznych fázach vývoja, testovania a prípravy sériovej produkcie okolo stovky projektov lietadiel s udržateľným systémom pohonu (nie nevyhnutne elektrickým). Ide pritom najmä o projekty malých lietadiel, ktoré by mohli slúžiť ako aerotaxíky, na dodávanie zásielok, mapovanie terénu či vzdušný prieskum. Nedávno predstavený projekt lietadla s elektrickým pohonom sa uvedeným kategóriám vymyká, pretože predstavuje víziu dopravného lietadla pre regionálnu dopravu. Nové štvormotorové lietadlo pripomína tvarmi a koncepciou dvojmotorové lietadlo ATR 42/72. Vyvíja ho len nedávno založená švédska firma Heart Aerospace, ktorá dala svojmu elektrickému lietadlu označenie ES-30.
O lietadle je známych len niekoľko technických údajov. Pre budúcich používateľov bude dôležitá informácia o dolete lietadla – ten by mal byť 200 km na čisto elektrický pohon a 800 km na hybridný pohon. Bližšie údaje o lietadle budú známe po testovaní prototypu v roku 2026.

Autor článku: RM

Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.

Máte predplatné?