Tričkom proti otepleniu

Je ľahké navrhnúť oblečenie, ktoré vás zahreje, ťažšie je vymyslieť také, ktoré vás udrží v chlade počas horúčav. Vedci navrhli látku, ktorá vyzerá ako bežné tričko, ale dokáže ochladiť telo o takmer 5 °C. Tvrdia, že technológia by mohla pomôcť ľuďom chrániť sa pred zvyšujúcimi sa teplotami spôsobenými zmenou klímy.

Na oblečenie, ktoré odráža slnko, sa zvyčajne používajú svetlé látky odrážajúce viditeľné svetlo. Iná metóda odráža aj ultrafialové (UV) a blízke infračervené (NIR) žiarenie. NIR zahrieva objekty, keď ho absorbujú, a ochladzuje ich, keď ho vyžarujú. Proces však brzdí atmosféra: po vyžiarení je NIR pohlcované blízkymi molekulami vody, čo zohrieva okolitý vzduch. Nový výskum sa preto sústredil na stredné infračervené žiarenie (MIR) s väčšími vlnovými dĺžkami. Namiesto toho, aby bola energia MIR absorbovaná molekulami v okolitom vzduchu, prechádza do priestoru a ochladzuje objekty aj ich okolie. Táto technika je známa ako radiačné chladenie.
Ľudská pokožka vyžaruje MIR. V roku 2017 výskumníci zo Stanfordovej univerzity navrhli látku, ktorá prepúšťa MIR z ľudského tela cez seba, čím ochladzuje nositeľa o približne 3 °C. Aby však fungovala, musela byť veľmi tenká – iba 45 mikrometrov, čo je asi tretina hrúbky ľahkej košele. Ma Yaoguang z Če-ťiangskej univerzity a Tao Guangming zo Stredočínskej univerzity teraz vyvinuli textíliu, ktorá využíva chemické väzby na absorbovanie telesného tepla a opätovné vyžarovanie vo forme MIR. Tkanina s hrúbkou 550 mikrometrov vyrobená z kyseliny polymliečnej a syntetických vláken s nanočasticami oxidu titaničitého odráža aj UV, viditeľné svetlo a NIR, čím nositeľa ďalej ochladzuje.

Zo stránky ScienceMag spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.