Uchopiteľná 3D grafika

Stroje zvykli vykresľovať 3D objekty posúvaním plochej obrazovky hore a dole a premietaním rôznych 2D rezov objektu v rôznych výškach. Keď sa obrazovka rýchlo pohybuje, rezy sa rozmazávajú a vyzerajú ako súvislý tvar. Nové zariadenie však umožňuje 3D grafiku, ktorú môžu používatelia uchopiť, ťahať a otáčať. Výskumníčka Elodie Bouzbibová a jej kolegovia zo španielskej Verejnej univerzity v Navarre v meste Pamplona nahradili plochú obrazovku radom elastických pásov. Používatelia sa môžu dotknúť virtuálnych objektov prstami, pričom kamery sledujúce ruku im umožňujú posúvať, otáčať a inak manipulovať s grafikou.

Ruka drží červený model auta na podsvietenej modrej podložke
Používateľ uchopí a otočí 3D auto, foto Public University of Navarra.

Osemnásť dobrovoľníkov ovládalo virtuálne objekty prstami aj 3D myšou. Väčšina uviedla, že sa im zdalo jednoduchšie a prirodzenejšie manipulovať s virtuálnymi objektmi priamo pomocou prstov a niektorí vyjadrili prekvapenie, že zariadenie bolo príjemné na dotyk. Displej s elastickými pásmi má šírku 19 cm a hĺbku 8 cm. Interaktívne vizuály by mohli pomôcť pri vytváraní praktických vzdelávacích nástrojov alebo múzejných exponátov. Môžu sa tiež použiť na tvorbu 3D umeleckých diel alebo videohier. Dobrovoľníci v štúdii tiež navrhovali zostavovanie ovládacích panelov pre chirurgické roboty alebo prezeranie produktov v 3D pri online nakupovaní.

Zo stránky ScienceNews spracovala BP

Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.

Máte predplatné?