Ultradlhý dolet Airbusu

Najnovšia verzia lietadla A321XLR má dolet až 8 700 kilometrov a pre zákazníkov by mala byť k dispozícii v roku 2024.

Vizualizácia Airbus

Vývoj nového dopravného lietadla je riskantný biznis, keďže nikto nedokáže predpovedať, ako bude nový typ komerčne úspešný. Preto výrobca prezentuje svoj zámer vyrábať nové lietadlo po konzultáciách s leteckými spoločnosťami. Elegantným spôsobom, ako uspokojiť rôznorodé požiadavky leteckých dopravcov na kapacitu, dolet či výkon lietadla, je vývoj nového základného typu, z ktorého sú potom odvodené subtypy. Takýto postup úspešne používa európsky výrobca Airbus, súťažiaci s firmou Boeing o titul najväčšieho výrobcu civilných lietadiel na svete. V roku 1984 Airbus oznámil zámer vyrábať novú sériu dopravných lietadiel na krátke a stredne dlhé lety. Prvý vzlet základného modelu A320 sa uskutočnil 22. februára 1987, prvé stroje s pasažiermi vzlietli v apríli 1988. Ďalším členom rodiny A320 sa stal dlhší model A321, nasledoval kratší model A319 a potom ešte kratší model A318. V roku 2010 Airbus ohlásil vývoj novej generácie série A320, pričom hlavnou novinkou bola inštalácia nových a ekonomickejších motorov, preto dostali nové verzie typové označenie s doplnkom neo (new engine option).
Vhodným kandidátom na vývoj ďalších verzií série A320 sa stal najväčší model A321. V októbri 2014 začal Airbus marketingovú kampaň na 164-miestnu verziu s tromi doplnkovými palivovými nádržami nazvanú 321LR (longer range, čiže dlhší dolet). Verzia LR má maximálny dolet 7 400 km, čo je 15 % nárast v porovnaní s doletom základnej verzie A321 (6 500 km). Ešte väčším doletom – až 8 700 km, čo je nárast o 15 % v porovnaní s doletom verzie LR – sa môže pochváliť najnovšia verzia A321XLR (Xtra long range, ultradlhý dolet), ktorej dva prvé exempláre sa nachádzajú vo fáze letových skúšok. Uvedená hodnota doletu je v kategórii jednouličkových či úzkotrupových (narrow body) lietadiel nevídaná a umožní verzii A321XLR lietať na diaľkových linkách vyhradených doteraz len širokotrupovým lietadlám s dvomi uličkami. Na zvýšenie doletu je v podpalubí inštalovaná prídavná palivová nádrž pevne spojená s trupom.
Zvýšenie množstva neseného paliva viedlo k zvýšeniu maximálnej vzletovej hmotnosti na 101 ton a úpravám podvozku. Spoločnosť Airbus predpokladala, že proces certifikácie pôjde hladko a prvé lietadlá A321XLR sa na pravidelných linkách objavia v roku 2023. Certifikačné inštitúcie (FAA v USA a EASA v Európe) však požadujú úpravy zvyšujúce mieru bezpečnosti prídavnej podpalubnej nádrže, a tak sa uvedenie typu A321XLR na linky odkladá na rok 2024.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.