Ultrakrátky štart

Nové americké ľahké transportné lietadlo Electra EL9 bude prvým lietadlom na svete s ultrakrátkym štartom aj pristátím.

Vývoj a výroba nového lietadla – počnúc ľahkými športovými lietadlami cez vojenské lietadlá s inovatívnymi prvkami až po veľké dopravné lietadlá s dôrazom na bezpečnosť a úspornosť – si žiadajú veľmi dlhý čas, bežne päť až osem, pri mimoriadnych zmenách aj desať rokov. Pokiaľ ide o informácie, kedy bude nové lietadlo na trhu, sú výrobcovia vskutku opatrní, pretože pre výrobcu niet nič horšie než sklamaný zákazník. Prvým stupňom dôvery je, že potenciálny odberateľ vystaví tzv. predbežnú objednávku, ktorú možno za presne určených podmienok zrušiť.

Menšie žlté lietadlo letí nad mestom s pobrežím
Vizualizácia Electra.aero

Značnú mieru dôvery má zrejme americká spoločnosť ELECTRA, ktorá nedávno oznámila, že na svoje ľahké transportné lietadlo Electra EL9 získala už 2 200 predbežných objednávok. Zatiaľ však nie je zrejmé, kedy by objednané lietadlá mali byť dodané. Lietadlo Electra EL9 sa vyznačuje mnohými inovatívnymi prvkami, ktoré umožnia lietadlo používať aj v málo rozvinutých štátoch a oblastiach. Jednou z hlavných predností lietadla je to, že môže pristávať na neupravených plochách a z nich aj štartovať. Podporí to tzv. transport od dverí k dverám, čo umožňuje využívanie vo vojenskej aj civilnej sfére. Výrobca udáva, že na vzlet a pristátie postačí lietadlu len neuveriteľných 150 stôp, čo je približne 46 metrov.

Tichá revolúcia

Electru možno podľa výrobcu považovať za prvé lietadlo na svete s ultrakrátkym štartom a pristátím. O lietadle zatiaľ nie je známych veľa technických údajov. Nie je známa jeho maximálna vzletová hmotnosť ani pohonný systém, uvádza sa len ako hybridno-elektrický. Podľa pohľadu zvonku vidno, že pod každým krídlom sú štyri vrtule poháňané elektromotormi, ktoré sú elektrickou energiou napájané z batérií alebo palivových článkov.
Kabína pojme deviatich cestujúcich, prepravovaný náklad môže mať hmotnosť najviac 1 360 kg. Cestovná rýchlosť lietadla by mala byť asi 200 míľ za hodinu, teda 322 km/h. Dolet lietadla s cestujúcimi či nákladom bude približne 800 km. Zatiaľ nie sú známe termíny prvého plánovaného vzletu prototypu ani získania letového osvedčenia, ktoré umožní bežnú prevádzku lietadla.

Autor článku: RM

Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.

Máte predplatné?