Úspešný lovec exoplanét

Foto NASA/GSFC

Satelit na výskum tranzitujúcich exoplanét (TESS), ktorý americký úrad NASA vyslal minulý rok v apríli do kozmu, má za cieľ hľadať nové planéty mimo Slnečnej sústavy – exoplanéty, konkrétne planéty obiehajúce okolo 200-tisíc najjasnejších a Zemi najbližších hviezd. Nedávno satelit lokalizoval svoju prvú planétu veľkosti Zeme mimo nášho solárneho systému. Exoplanéta sa nazýva HD 21749c a obieha okolo hviezdy HD 21749. Vesmírne teleso sa nachádza 52 svetelných rokov od Zeme a má asi 89 % priemeru Zeme. Podľa výskumníkov je exoplanéta HD 21749c skalnatá a neobývateľná. Nie je však osamotená. Podľa astrofyzikov z Massachusettskej technickej univerzity obieha okolo hviezdy HD 21749 aj planéta s označením HD 21749b. Má dlhšiu obežnú dráhu trvajúcu 36 dní. V porovnaní so svojou kolegyňou je však väčšia, odborníci z NASA ju klasifikovali ako teplý mini Neptún. Zatiaľ satelit TESS našiel desiatku planét, do konca svojej misie v budúcom roku by ich mal odhaliť asi päťdesiat. TESS nemôže nájsť formy života, ale môže nám pomôcť zistiť, kam máme nasmerovať ďalekohľady, upresnil astrofyzik z NASA Paul Hertz.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 06/2019.