VESMÍRNE laboratórium rastlín

Floridská univerzita už 15 rokov vysiela semená rastlín do vesmíru.

Anna-Lisa Paulová pri komunikácii s astronautkou Peggy Whitsonovou, foto University of Florid

Rastliny zohrávajú dôležitú úlohu pri výžive ľudstva. Niet pochýb o tom, že pri budúcich dlhodobých výpravách ľudí do vzdialenejšieho vesmíru sa bez rastlín ako zdroja výživy nezaobídeme. Je preto dôležité dozvedieť sa čo najviac o tom, ako sa rastliny vo vesmírnom prostredí správajú. Zatiaľ čo rastliny na Zemi sú vystavené pôsobeniu gravitácie a svetla, vo vesmíre chýba prinajmenšom jeden z týchto vplyvov – gravitácia. Výskumu správania sa rastlín v beztiažovom stave a skúmaniu ich genetických zmien sa venuje tím University of Florida, a to v rámci programu US Space Plants Lab (môžeme to preložiť ako Americké vesmírne laboratórium rastlín). Tím, ktorý vedú molekulárni biológovia Robert Ferl a Anna-Lisa Paulová, už vyše 15 rokov vysiela semená rastlín do vesmíru a po ich vyrastení a návrate na Zem skúma genetické zmeny, vyvolané ich pobytom vo vesmíre. Ako nám povedala Dr. Paulová, v súčasnosti prebieha na medzinárodnej vesmírnej stanici ISS experiment EPEX (v označení NASA je to APEX-04), ktorého cieľom je výskum vplyvu vesmírneho letu na epigenetické vlastnosti genómu rastliny arábkovka Thalova (Arabidopsis thaliana). O rastliny sa vo vesmíre stará astronautka Peggy Whitsonová, ktorá sa 24. apríla tohto roku stala americkým vesmírnym rekordérom, keď k uvedenému dátumu strávila vo vesmíre celkovo už 534 dní, čo je viac, než koľko vo vesmíre strávil ktorýkoľvek iný americký astronaut. Dr. Paulová už niekoľko ráz navštívila Slovensko so svojím manželom prof. Markom Meiselom, dlhodobo spolupracujúcim s vedcami Centra fyziky veľmi nízkych teplôt, ktoré je spoločným pracoviskom Ústavu experimentálnej fyziky SAV a Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach.

RM

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2017.