Vtáčia bonanza

Jeden z novopopísaných poddruhov je Cyornis omissus omississimus, foto NUS.

Skupina ornitológov pod vedením Franka E. Rheindta z Katedry biologických vied Singapurskej národnej univerzity uskutočňovala výpravu na tri neveľké, málo preskúmané ostrovné skupiny Wallace pri severovýchodnom pobreží Sulawesi v strednej Indonézii. Tieto ostrovy sa nachádzajú v súostroví na rozhraní medzi orientálnymi a austrálskymi biogeografickými oblasťami pomenovanými po Alfredovi R. Wallaceovi, ktorý bol najslávnejším historickým zberateľom skúmajúcim túto oblasť.
Vedci počas šesťtýždňovej expedície opísali pomocou genomických a fenotypových techník päť nových, doteraz neznámych druhov vtákov-spevavcov a päť poddruhov. Na ostrove Taliabu našli tri nové druhy a tri nové poddruhy, na ostrove Peleng našli dva nové druhy a jeden nový poddruh a na ostrove Batudake v centrálnej časti Sulawesi objavili jeden nový poddruh. Keďže vtáky sú v porovnaní s inými živočíchmi pomerne dobre známe, opis toľkých druhov vtákov z takejto geograficky obmedzenej oblasti je zriedkavosťou, uviedol F. Rheindt.
Opis nových vtáčích taxónov vedci opísali v článku uverejnenom v časopise Science. Zatiaľ čo väčšina vtáctva, ktorú sme opísali, zrejme toleruje určitú formu degradácie biotopov a je ľahko zistiteľná v sekundárnom lese a na jeho okraji, niektoré druhy alebo poddruhy sú bezpochyby ohrozené obrovskou stratou biotopov na týchto ostrovoch. Preto je potrebné, aby niektoré nové formy prežili dlhšie ako pár desaťročí po dátume ich popisu, uviedol F. Rheindt.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 2/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.