Vzdušné mosty

Rýchle, spoľahlivé, ekologické a s jedinečným zážitkom. Také majú byť mestské lanovky, ktoré by mohli už v najbližšom období priniesť do miest po celom svete novú formu dopravy.

Návrh lanovky pre švédsky Göteborg

Chaos na cestách trápi čoraz viac svetových metropol. Niektoré z nich začali hľadať efektívne riešenia ako odľahčiť frekventované centrá a urýchliť obyvateľom presun po jednotlivých častiach mesta. K takým by mala patriť aj realizácia moderných mestských lanoviek, tzv. cable cars, aké už stihli navrhnúť v mestách Göteborg, Amsterdam a Blagoveščensk. Priekopníkom v ich projektovaní sa zrejme stane holandský ateliér UNStudio.

Švédske prvenstvo

Záujem škandinávskych miest o pokrokové riešenia je zjavný aj v oblasti dopravy. Švédsky Göteborg sa totiž má stať mestom, kde bude lanovka prepravujúca ľudí vybranými mestskými časťami prvou svojho druhu v Európe. V rámci trojkilometrovej trasy bude Gothenburg Cable Car prechádzať aj ponad miestnu rieku Göta älv, čo odbremení vyťaženú dopravu na mostoch. Lanovky sú síce primárne pragmatickým riešením, ale zároveň veľmi príjemným spôsobom cestovania, pretože nám umožňujú vidieť a zažiť naše mestá úplne novým spôsobom, uviedol zakladateľ UNStudio Ben van Berkel.

Lanovka napojená na súčasný uzol hromadnej dopravy, kde sa stretáva niekoľko liniek autobusov a električiek, bude zastavovať na štyroch staniciach. Vizuálne zaujme predovšetkým konštrukciou šiestich veží, medzi ktorými budú natiahnuté vodiace laná kabín. Moderná štruktúra stúpa až do výšky 65 metrov a je inšpirovaná žeriavmi, ktoré sú typické pre Göteborg ako dôležité prístavné mesto. Nové veže poskytnú výrazný doplnok k panoráme Göteborgu, ale ich tvar bol navrhnutý tak, aby minimalizoval dosah na mesto v úrovni terénu. Otvorená štruktúra umožňuje umiestnenie chodníkov a parkov do základní staníc a okolo nich. UNStudio navrhlo, že najvyššia veža na nábreží Lindholmen by sa mohla stať mestským balkónom.

Vizualizácia IJbaan Cable Car v Amsterdame

Stanice boli navrhnuté podľa princípov prirodzeného zisťovania cesty, pričom každá z nich dostala zreteľnú identitu s jasne rozpoznateľnými čelnými strechami, aby používateľom uľahčila navigáciu v dopravnom systéme Göteborgu. Steny staníc a ich geometrické stropy budú obložené drevom, s plávajúcimi samonosnými strechami na úrovni nástupišťa, ktoré poskytnú panoramatický výhľad na mesto.
Spoločnosť UNStudio navrhla veže a stanice tiež s ohľadom na environmentálnu udržateľnosť. Existujú plány na pokrytie veľkých štruktúrnych prvkov pod stanicami obkladmi machovej kultúry, ktoré majú z okolitého vzduchu odstraňovať prach, oxid dusičitý a ozón, absorbovať hluk z dopravy a odparovať prebytočné teplo. Na strechách staníc budú inštalované solárne panely, slúžiace na výrobu tepelnej aj elektrickej energie, čím sa zabezpečí vykurovanie a osvetlenie stavieb. Svetlíky udržia potrebu osvetlenia počas dňa na minime a svietidlá ukryté za dreveným obkladom poskytnú okolité svetlo bez oslnenia, aby stanice zostali v bezpečí aj za súmraku. Verejné sedenie a oddychové zóny okolo staníc sú určené na integráciu staníc do sociálnej štruktúry ich okolitých štvrtí. Mesto chce lanovku odovzdať do používania v roku 2021, pri príležitosti 400. výročia svojho založenia.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark10/2019. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

R, foto Plompmozes, PYXID, UNStudio

Komentáre