Z osmičky nová jednotka

Mýli sa ten, kto sa domnieva, že prezident USA používa na svoju prepravu vzduchom najmodernejšie lietadlá na svete. Skutočnosť je taká, že šéf Bieleho domu má k dispozícii dve obstarožné lietadlá.

Anglický výraz Air Force One, teda vzdušná sila jeden, je volací znak amerického dopravného lietadla, na palube ktorého cestuje prezident Spojených štátov amerických. Americký prezident v súčasnosti cestuje najmä jedným z dvoch špeciálne upravených lietadiel VC-25A, odvodených od dopravného lietadla typu B747-200B. Tieto lietadlá boli americkému vojenskému letectvu dodané už v roku 1990 a dozrel čas na ich výmenu.
Do prvotného výberu na nové americké prezidentské lietadlá sa dostali typy Airbus A380 a boeingy typu B787 a B747-8. Ako sa dalo čakať, európsky Airbus nemal v konkurencii s americkou firmou Boeing nádej na úspech. Boeing tak získal objednávku na dve špeciálne upravené a najmodernejšími bezpečnostnými a telekomunikačnými systémami vybavené lietadlá, ktoré sú odvodené od najnovšej verzie jumba B747-8 Intercontinental. Náklady na výrobu týchto dvoch lietadiel sa odhadovali na astronomických 5,3 miliardy dolárov – nakoniec to amerických daňových poplatníkov vyjde len na 3,9 miliardy dolárov. Na prezidentské špeciály sa totiž prestavajú dve už existujúce jumbá B747-8, pôvodne určené pre medzičasom skrachovanú ruskú spoločnosť Transaero. Prestavané lietadlá, ktoré dostanú typové označenie VC-25B, budú prezidentovi USA k dispozícii od roku 2024.
Základný model B747-8 je modernizovanou verziou modelu B747-400, od ktorého sa odlišuje najmä predĺženým trupom a prekonštruovanými krídlami. Dĺžkou 76,3 m bola osmička až do prvého vzletu typu B777-9 najdlhším dopravným lietadlom na svete. V typickom usporiadaní kabíny v troch triedach má lietadlo kapacitu 467 cestujúcich, ktorých prepraví až na vzdialenosť 14 400 km, nákladná verzia uvezie 137 ton. Najväčším používateľom lietadiel B747-8 je nemecká Lufthansa. Americké ministerstvo obrany zatiaľ zverejnilo len návrh nového prezidentského špeciálu Air Force One.

Foto Boeing

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.
Komentáre