Z vesmíru na kurty

Foto ESA

Európska vesmírna agentúra (ESA) ostatné tri desaťročia vyvíja pre vesmírne misie s posádkou pokročilé systémy na podporu života a recyklácie. Patrí medzi ne aj recyklácia vody. Posádkam Medzinárodnej vesmírnej stanice pravidelne dopĺňajú zásoby zo Zeme, ale takýto spôsob zásobovania bude v čase, keď sa prieskumníci vydajú ďalej a na dlhší čas do vesmíru, nepraktický. Ako náhradu vyvíjame sebestačné systémy na podporu života s uzavretým cyklom, ktoré by mohli byť v budúcnosti výbavou vesmírnych lodí, a tak by sa pre kozmonautov zabezpečil všetok potrebný kyslík, voda a jedlo, vysvetľuje Christophe Lasseur z Oddelenia technickej podpory ESA a fyzikálnych vied ESA. Doteraz vesmírny systém sa stal tento rok súčasťou slávneho tenisového turnaja French Open na tenisovom štadióne Rolanda Garrosa neďaleko Paríža. Počas turnaja sa tam po prvý raz použili vesmírne sprchy pre tenistov, ktoré vodu použitú na sprchovanie recyklovali na vodu na splachovanie toaliet v šatni. Vďaka recyklačnému systému sa sprchová voda mohla opäť použiť na splachovanie toaliet namiesto pitnej vody, ktorá sa na tento účel zvyčajne používa. Francúzska spoločnosť Firmus zameraná na čistenie a oddeľovanie recyklovanej vody a odpadových vôd vyvinula systém pozemnej recyklácie založený na sivej vode. Sivá voda vzniká pri domácich činnostiach, ako je napríklad pranie, na rozdiel od čiernej, doslova odpadovej vody. Monacký startup FGWRS tento systém komercializoval tak, že 80 % sivej vody sa recykluje na pitnú na opätovné použitie – splachovanie toalety, na pranie a iné domáce práce.

Zo stránky ESA spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.