Zjazvený trpaslík

Keď hviezda ako naše Slnko dosiahne koniec svojho života, môže pohltiť okolité planéty a asteroidy, ktoré sa zrodili spolu s ňou. Pomocou ďalekohľadu Very Large Telescope Európskeho južného observatória v Čile vedci po prvýkrát našli jedinečnú stopu tohto procesu – jazvu odtlačenú na povrchu bieleho trpaslíka. Je známe, že niektoré biele trpaslíky kanibalizujú kusy svojich planetárnych systémov. Zistili sme, že kľúčovú úlohu v tomto procese zohráva magnetické pole hviezdy, ktorého výsledkom je jazva na povrchu bieleho trpaslíka, uviedol astronóm Stefano Bagnulo z Armagh Observatory and Planetarium v Severnom Írsku vo Veľkej Británii. Jazvou, ktorú vedci pozorovali, je koncentrácia kovov odtlačená na povrchu bieleho trpaslíka WD 0816-310.

Umelecká predstava bieleho trpaslíka WD 0816-310, ilustrácia ESO/L. Calçada

Kovy pochádzajú z planetárneho fragmentu podobnej veľkosti ako Vesta, ktorá je s priemerom viac ako 500 kilometrov druhým najväčším asteroidom v našej Slnečnej sústave. Kovy sa sústreďujú v určitej oblasti na povrchu bieleho trpaslíka, a nie sú na ňom rovnomerne rozptýlené. Táto jazva je koncentrovanou škvrnou planetárneho materiálu, ktorú drží na mieste to isté magnetické pole, ktoré usmerňovalo dopadajúce úlomky, objasnil John Landstreet zo Západnej univerzity v Kanade. Takéto pozorovania môžu pomôcť odhaľovať zloženie exoplanét obiehajúcich okolo iných hviezd mimo našej Slnečnej sústavy.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.