Určite neurčitý svet

Kúzelník naplní ľavé a pravé vrecko figuríny hracími kockami. Figurína vyzerá úplne rovnako spredu aj zozadu. Zavrie oči a dobrovoľníka nechá figurínou zatočiť. Po jej zastavení sa kúzelník nevie, ktoré vrecko bolo pôvodne ľavé alebo pravé. Je to dôležité? V kvantovej mágii určite áno. Kúzelník… pokračuj

Nerušte vlny, zrušte častice

Noli tangere circulos meos, teda nedotýkajte sa mojich kruhov, povedal vraj Archimedes zo Syrakúz predtým, ako ho prebodol rímsky vojak kopijou. Môžeme si len domýšľať, čo presne tým myslel. Celkom dobre však vystihol, ako kvantový svet vníma naše pokusy pochopiť ho vrátane dôsledkov. Ak hodíme… pokračuj

Hypotéza simulácie

Prvý programovateľný počítač na svete – Z1 – dokázal spracovať dve operácie za sekundu. Moderné počítače pracujú rýchlosťou 27 biliónov operácií za sekundu a dosiahli to za 80 rokov pokroku technológií. Fyzika, grafika, umelá inteligencia a detaily v hrách a v počítačových programoch sú čoraz… pokračuj