Nie je dobré ako dobré

V predchádzajúcich článkoch seriálu o vysvetliteľnej umelej inteligencii (AI) sme predstavili tri dôležité otázky z tejto oblasti: Aké vlastnosti by malo mať dobré vysvetlenie? Ako merať kvalitu vysvetlení predpovedí modelov umelej inteligencie? Ako automaticky nájsť taký algoritmus vysvetliteľnej AI, ktorý bude poskytovať dobré vysvetlenia pre… pokračuj

Opatrnosť nadovšetko

V druhom článku zameranom na kybernetickú bezpečnosť sa budeme zaoberať správaním v rámci vzdialeného pripojenia a počas spolupráce, ako aj zálohovaním, bezpečnostným incidentom a podozrivými aktivitami. Každý deň pristupujeme prostredníctvom siete k rôznym službám a zariadeniam, preto je dôležité, aby sme mali poriadne zabezpečené sieťové… pokračuj

Kyberbezpečnosť pri práci

Zaujíma vás, ako zvýšiť svoju online bezpečnosť nielen v práci, ale aj v súkromí? V prvom z dvojice článkov zameraných na kybernetickú bezpečnosť sa budeme zaoberať používateľskými heslami a účtami, fyzickými hrozbami, ale aj inštaláciou a používaním softvéru. Hoci dodržiavanie týchto bezpečnostných odporúčaní pri práci… pokračuj

Čas spolupráce

O umelej inteligencii (AI) počujeme v súčasnosti azda z každej strany. Informácie o tom, čo už systémy AI dokážu, nás neprestávajú udivovať. Zároveň rastú obavy z toho, kam nás vývoj AI zavedie a čo to urobí s nami – so spoločnosťou a svetom, v ktorom… pokračuj

Aj AI sa mýli

Umelá inteligencia nám zlepšuje a zjednodušuje život takmer vo všetkých oblastiach. Občas sa však správa inak, ako by sme od nej očakávali, či dokonca žiadali. Viaceré príhody dokazujú, že nielen človek sa môže pomýliť. Chyby spôsobené algoritmami umelej inteligencie môžu mať rovnako nebezpečné následky ako… pokračuj

Meranie kvality vysvetlení

V piatej časti seriálu o vysvetliteľnej umelej inteligencii si objasníme, ako meriame kvalitu vysvetlenia predpovede umelej inteligencie. V predchádzajúcom článku sme si priblížili, aké komponenty a vlastnosti by mali mať dobré vysvetlenia rozhodnutí a správania sa modelov strojového učenia a umelej inteligencie (AI). Prvý komponent,… pokračuj

Dobré vysvetlenia

V štvrtej časti seriálu o vysvetliteľnej umelej inteligencii si priblížime, aké komponenty a vlastnosti by mali mať dobré vysvetlenia rozhodnutí modelov umelej inteligencie. Z pohľadu strojového učenia (ang. machine learning, ML) žijeme šťastné časy. Pre mnohé úlohy, ktoré sme doteraz nevedeli s pomocou umelej inteligencie… pokračuj

Cesta dláždená dôverou

Prítomnosť umelej inteligencie v našom každodennom živote neustále narastá. Mnohí výskumníci sa domnievajú, že to, čo sme videli doteraz, je len začiatok. Umelá inteligencia (AI) sa uplatňuje v mnohých priemyselných odvetviach a službách, pričom sa stáva všadeprítomnou v našom každodennom živote. Digitálne technológie zlepšujú a… pokračuj

Zrozumiteľnosť vs komplexnosť

V tretej časti série článkov na tému vysvetliteľnej a transparentnej umelej inteligencie sa pozrieme na dve kategórie jej modelov – transparentné modely a modely typu čierna skrinka. Aké sú medzi nimi rozdiely a prečo používame aj netransparentné modely, keď je schopnosť pochopiť ich predpovede taká… pokračuj