Koniec vŕtačkám?

Ilustračné foto Pixabay

Výskumníci z Washingtonskej univerzity ukázali, že nové biogénne dentálne produkty by teoreticky mohli obnoviť zuby a vyliečiť kazy aj bez terajších nákladných a nepríjemných liečebných postupov. Zubnú sklovinu produkujú bunky typu ameloblast. Tie vylučujú proteíny, ktoré tvoria sklovinu, kým je zub ešte v ďasne. Keď sa však proces tvorby zubnej skloviny zavŕši a zub vyrastie z ďasna, ameloblasty odumrú a my po zvyšok života postupne strácame sklovinu. Tím vedcov sa nechal inšpirovať bielkovinami tvoriacimi prirodzené zuby a navrhol novú metódu opravy zubnej skloviny. Jej základom je proteín podieľajúci sa na tvorbe tvrdej skloviny – amelogenín. Vedci navrhli peptidy odvodené zo štruktúry amelogenínu – sú totiž schopné biomineralizácie, čo je spôsob biologickej regenerácie obnovujúcej minerálnu štruktúru, ktorá sa nachádza v natívnej zubnej sklovine. Každé použitie technológie vo forme zubnej pasty, gélu či roztoku umožňuje nanášanie novej skloviny s hrúbkou 10 až 50 mikrometrov. Ľudia by si tak mohli každodenne obnovovať a posilňovať zubnú sklovinu v rámci bežnej preventívnej starostlivosti o zuby. Remineralizácia pomocou peptidov je zdravá alternatíva súčasnej starostlivosti o zuby, povedal profesor materiálovej vedy a techniky a vedúci autor štúdie Mehmet Sarikaya. Podľa neho treba ešte vykonať testy, aby sa zistilo, či peptidový roztok funguje rovnako dobre v ústach ako v laboratóriu.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 06/2018.