Najdrahšie lietadlá sveta

Nové modely série Triple Seven – B777-8 a B777-9 – sú vybavené špičkovou technikou, ktorá sa odráža aj v ich cene, vizualizácia Boeing.

Bežný človek – či už zvykne cestovať lietadlom alebo nie – zrejme ani netuší, koľko moderné dopravné lietadlá vlastne stoja. Otázka o cene lietadla, v ktorom ste sa práve usadili, by asi prekvapila aj palubný personál. Z verejných informačných zdrojov sa jeho skutočná cena dá zistiť len ťažko.

Výrobcovia lietadiel publikujú len tzv. cenníkové ceny svojich výrobkov. Tie možno považovať za akýsi cenový strop, pretože skutočná cena je výsledkom zložitých rokovaní medzi leteckou spoločnosťou a výrobcom. Ten poskytuje nemalé zľavy napríklad verným odberateľom či tým spoločnostiam, ktoré uzavrú objednávku na veľký počet lietadiel – výnimočné nie je objednanie sto lietadiel. Z rôznych čiastkových informácií finanční analytici usudzujú, že zľavy z cenníkovej ceny dosahujú v priemere asi 50 %, ba aj viac. Výsledné ceny konkrétneho typu dopravného lietadla teda nepoznáme, a tak sme pripravili prehľad desiatich najdrahších lietadiel na svete, zoradených podľa cenníkovej ceny uvádzanej výrobcami.

Len dvaja výrobcovia

Najnovšia verzia známeho Jumba (Boeing B747-8) vo farbách spoločnosti Lufthansa, ktorá je najväčším prevádzkovateľom tohto typu. Jumbo je tretím najdrahším dopravným lietadlom sveta.

Zrejme neprekvapí, že v desiatke najdrahších dopravných lietadiel sveta sú práve najväčšie lietadlá určené na diaľkové lety. Veľkokapacitné diaľkové lietadlá vyrábajú len dve, tvrdo si konkurujúce firmy na svete, americký Boeing a európsky Airbus – v nasledujúcom prehľade sú preto iba výrobky týchto firiem. Neprekvapuje zrejme ani to, že najväčšie dopravné lietadlo sveta je súčasne aj najdrahšie. Ide o kráľa nebies dvojpodlažné lietadlo Airbus A380. Štvormotorový Airbus A380, v začiatočnej fáze vývoja označovaný A3XX, konštruovali so zámerom prelomiť monopol americkej firmy Boeing vo výrobe veľkých lietadiel. Prvý vzlet tohto obra sa uskutočnil 27. apríla 2005, do komerčnej prevádzky ho ako prvá zaradila spoločnosť Singapore Airlines, a to 25. októbra 2007. Tento lietajúci kolos je certifikovaný na prepravu najviac 853 cestujúcich, jeho maximálna vzletová hmotnosť je 560 ton a s 525 cestujúcimi má dolet 14 800 km. Otázkou je, koľkí pasažieri cestujúci týmto obrovským airbusom vedia, že cestujú najdrahším dopravným lietadlom na svete, ktorého cenníková cena je 445,6 milióna eur.

Piate najdrahšie lietadlo, Airbus A350-1000, poháňajú najvýkonnejšie motory, aké kedy firma Airbus na svojich lietadlách použila.

Tri modely od Boeingu

Druhým najdrahším lietadlom na svete je typ Boeing B777-9 nachádzajúci sa vo vývoji, čo je väčší z oboch modelov nového typu B777X. Dvojmotorový typ 777X je odvodený od osvedčeného a veľmi rozšíreného typu B777, od ktorého sa odlišuje najmä novými kompozitnými krídlami so sklopnými koncovými časťami. Za letu je rozpätie krídel 71,8 m, po pristátí sa konce krídel sklopia, čím sa rozpätie zmenší na 64,8 m – toto riešenie umožní lietadlu zaparkovať na existujúcich stojiskách na letiskách (podľa normy ICAO) kategórie E. Cena lietadla B777-9, ktoré odvezie 425 cestujúcich a má dolet 16 110 km, je stanovená na 408,8 milióna eur. Na bronzovom stupienku pomyselnej súťaže o najdrahšie lietadlo sveta je opäť výrobok firmy Boeing, a to typ B747-8, predstavujúci piatu a zrejme aj poslednú generáciu dnes už legendárneho Jumba, čiže lietadla typu 747. V porovnaní s modelom 747-400 sa osmička vyznačuje predĺženým trupom, modifikovanými krídlami a novými motormi. Dĺžkou 76,25 m je najnovšie Jumbo v súčasnosti najdlhším dopravným lietadlom na svete. Jumbo novej generácie pojme až 605 cestujúcich, jeho maximálna vzletová hmotnosť je vyše 442 ton a dolet je 14 816 km. Cenníková cena tohto štvormotorového lietadla, ktorého najväčším prevádzkovateľom je nemecká Lufthansa, je 386,8 milióna eur. Boeing obsadzuje aj štvrtú priečku, a to modelom 777-8, ktorý je menším z dvojice modelov, patriacich do rodiny 777X. Tento model bude môcť prepravovať až 375 cestujúcich a jeho dolet má byť až 16 110 km. Rovnako ako jeho väčší brat – model 777-9 – má aj osmička kompozitné krídla so sklopnými koncami. Cenníková cena tohto lietadla, ktoré sa do služby leteckých spoločností dostane v roku 2022, je 379,2 milióna eur.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 10/2018.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

Rado Mlýnek
Foto archív autora