Planéta troch sĺnk

Tím astronómov využil prístroj SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument) a ďalekohľad VLT (Very Large Telescope) v Čile na zobrazenie prvej extrasolárnej planéty objavenej na vzdialenej dráhe v trojhviezdnom systéme.

Tatooine, domovská planéta Luka Skywalkera, jednej z hlavných postáv filmovej ságy Hviezdne vojny, bol podivný svet s dvoma slnkami. Astronómovia však teraz objavili planétu v ešte nezvyčajnejšom – trojhviezdnom systéme. Neočakávaný objav, ktorý sprostredkoval prístroj SPHERE určený na hľadanie a výskum exoplanét, naznačuje, že podobné systémy by mohli byť vo vesmíre častejšie, než sa doteraz uvažovalo.

Trojité svitanie a súmrak

Exoplanéta v trojhviezdnom systéme v predstave umelca, foto ESO

Pozorovateľ na planéte HD 131399Ab by si mohol užívať neustávajúce denné svetlo alebo trojité svitanie a súmrak podľa toho, aké obdobie (s dĺžkou presahujúcou ľudský život) práve panuje. Planétu objavil astronomický tím z Arizonskej univerzity (USA). Exoplanéta HD 131399Ab sa líši od všetkých dosiaľ známych cudzích svetov – obieha po vzdialenej dráhe okolo jednej z hviezd vo viacnásobnom hviezdnom systéme. Takéto dráhy sú však často nestabilné v dôsledku neustálych zmien gravitačného pôsobenia ďalších hviezd v systéme. Planéta troch sĺnk sa nachádza asi 340 svetelných rokov od nás a na oblohe by sme ju našli v súhvezdí Kentaura (lat. Centaurus).

Pokračovanie článku si môžete prečítať v septembrovom vydaní časopisu Quark.

Quark si môžete aj objednať tu alebo na adrese: predplatne@quark.sk