Podmorský tunel s prvenstvami

V roku 2029 by mali do prevádzky uviesť tunel ovenčený dvomi svetovými rekordmi, na stavbu ktorého bude potrebného toľko ocele ako na 50 Eiffelových veží.

Jedným z veľkých producentov skleníkových plynov prispievajúcich k otepľovaniu našej planéty je sektor dopravy. K zníženiu celkových emisií pomáha napríklad výstavba ciest bez ostrých zákrut a s dobrým povrchom. Zníženie množstva exhalátov sa očakáva od výstavby komplexného projektu na severe Nemecka.

Veľké stavenisko pri pobreží
Foto Sund & Bælt

S rozpočtom 7,4 miliardy eur sa začal cez Fehmarnskú úžinu budovať kombinovaný cestný a železničný tunel s dĺžkou 18 km. Táto úžina spája Kielsky a Meklenburský záliv v západnej časti Baltského mora medzi nemeckým ostrovom Fehmarn a dánskym ostrovom Lolland. S výstavbou tunela sa začalo v roku 2020 z dánskej strany a v roku 2021 z nemeckej strany. Nové príjazdové cesty k tunelu umožnia dobré napojenie do oblasti severného Nemecka a odtiaľ takmer do celej Európy.
Pôvodne sa uvažovalo postaviť cez spomínanú úžinu most, ale nakoniec zvíťazila koncepcia tunela. Prispela k tomu aj skutočnosť, že úžina má na kladenie tunela priaznivé podmienky, a to relatívne ploché piesčité dno s hĺbkou vody 20 až 30 metrov. V mieste ukladania tunelových segmentov je len malé prúdenie vody a malé vlnenie mora, takže upevnenie segmentov tunela by malo byť bezpečné. Na oboch koncoch tunela už vyrástli obrovské fabriky, betonárne, na výrobu segmentov dlhých až 217 metrov. Spolu sa ich na dno mora uloží 79.

Rekordný logistický uzol

V segmentoch povedie štvorprúdová diaľnica a železničná trať, ktoré skrátia cestu asi o hodinu v každom smere v porovnaní s trajektom využívaným v súčasnosti. Pre cestujúcich budú v stenách tunela bezpečnostné východy. Niekoľko menších segmentov je určených na uloženie elektrickej inštalácie. Po uvedení do plnej prevádzky sa tunel stane najdlhším ponoreným tunelom na svete a súčasne najhlbším ponoreným tunelom, v ktorom môžu jazdiť autá aj vlaky.

Autor článku: RM