Zelené mosty

Vodné diela prehrádzajú toky riek, siete diaľnic pretínajú krajinu v priamych, ale z hľadiska prírody nelogických líniách. Voľne žijúce zvieratá majú pritom svoje vlastné cesty, ktoré sa pretínajú s tými ľudskými. Ekodukty sú jedným zo spôsobov, ako sa pokúsiť oddeliť premiestňovanie sa zvierat od dopravy… pokračuj

Zhon pod zemou

Železničné siete ukryté v podzemí miest mávajú rôzne podoby a mená, spoločne sú však známe ako rýchla hromadná doprava. Vznikli v čase, keď každé z týchto troch slov dostávalo nový zmysel a táto doba sa ešte neskončila. V januári uplynulo 160 rokov od otvorenia prvej… pokračuj

Výnimočný podmorský tunel

Tunel ležiaci v hĺbke 40 metrov pod hladinou mora, spájajúci Hamburg a Kodaň cez Fehmarnskú úžinu, bude mať takmer 18 kilometrov. Hamburg a Kodaň nie sú od seba vzdušnou čiarou veľmi vzdialené, no precestovať z jedného mesta do druhého autom trvá v súčasnosti dosť dlho.… pokračuj

Skratky k civilizácii

Pod tunelom si zvyčajne predstavíme skratku pod horou, ktorá umožňuje rýchlejšie cestovanie, pretože vlaky či autá nemusia prekážky obchádzať, ale prejdú rovno popod ne. Tunelov je však viac druhov. Napokon, ani tie najstaršie neboli iba dopravné. Budovanie tunelov poznali už pravekí ľudia, ktorí sa snažili… pokračuj

Robotický systém pod zemou

Odborníci odhadujú, že každoročne sa v Európe vykoná okolo 500 000 menších stavebných prác, ktorých súčasťou sú výkopové práce potrebné na uloženie sieťových rozvodov. Výkopy v intraviláne treba vykonávať veľmi opatrne, pretože výkresy so zakreslenými už existujúcimi sieťami v mieste výkopu sa pomerne často nestotožňujú… pokračuj

Prvý tunel pre lode

Dôvodom pre stavbu tunela pod polostrovom Stad v Nórsku je bezpečnosť plavby. Keď všetko pôjde podľa teraz známych plánov a predpokladov, približne o sedem až osem rokov by sa Nórsko mohlo stať prvou krajinou na svete, v ktorej sa vybuduje tunel pre námorné lode. Unikátny… pokračuj

Nórska výzva – plávajúce tunely

Keď sa povie tunel, každý si predstaví dlhšie stavebné dielo, zväčša vodorovného tvaru, vyvŕtané cez nejaké pohorie či vrch, spájajúce ťažko spojiteľné miesta cestami po povrchu. Nóri sa však chystajú posunúť tunely na úplne inú úroveň, a to technicky i geograficky. Západná časť nórskeho pobrežia je členitá,… pokračuj

Tunel plný rekordov

Pod Baltským morom vyrastie za 8,7 miliardy eur podmorský železnično-cestný tunel, ktorý spojí Nemecko s Dánskom a výrazne skráti cestu zo Škandinávie. Prepojenie medzi Škandináviou a Nemeckom zostáva snom už od roku 1863. Vtedy Gustav Köhnke navrhol železničné spojenie medzi Kodaňou a Wandsbekom, v súčasnosti… pokračuj

Pýcha Švajčiarska

Dňa 1. júna 2016, po sedemnástich rokoch výstavby, slávnostne otvorili v alpskom masíve Gotthard najdlhší železničný tunel na svete, označovaný za pýchu Švajčiarska. Nový tunel, oficiálne nazývaný Gotthardský pätný tunel (GPT, nem. Gotthard-Basistunnel) nie je v oblasti jediný. Najstarší, dvojkoľajový Gotthardský železničný tunel, je vrcholový, pretína… pokračuj