Prvý tunel pre lode

Dôvodom pre stavbu tunela pod polostrovom Stad v Nórsku je bezpečnosť plavby. Keď všetko pôjde podľa teraz známych plánov a predpokladov, približne o sedem až osem rokov by sa Nórsko mohlo stať prvou krajinou na svete, v ktorej sa vybuduje tunel pre námorné lode. Unikátny… pokračuj

Nórska výzva – plávajúce tunely

Keď sa povie tunel, každý si predstaví dlhšie stavebné dielo, zväčša vodorovného tvaru, vyvŕtané cez nejaké pohorie či vrch, spájajúce ťažko spojiteľné miesta cestami po povrchu. Nóri sa však chystajú posunúť tunely na úplne inú úroveň, a to technicky i geograficky. Západná časť nórskeho pobrežia je členitá,… pokračuj

Tunel plný rekordov

Pod Baltským morom vyrastie za 8,7 miliardy eur podmorský železnično-cestný tunel, ktorý spojí Nemecko s Dánskom a výrazne skráti cestu zo Škandinávie. Prepojenie medzi Škandináviou a Nemeckom zostáva snom už od roku 1863. Vtedy Gustav Köhnke navrhol železničné spojenie medzi Kodaňou a Wandsbekom, v súčasnosti… pokračuj

Pýcha Švajčiarska

Dňa 1. júna 2016, po sedemnástich rokoch výstavby, slávnostne otvorili v alpskom masíve Gotthard najdlhší železničný tunel na svete, označovaný za pýchu Švajčiarska. Nový tunel, oficiálne nazývaný Gotthardský pätný tunel (GPT, nem. Gotthard-Basistunnel) nie je v oblasti jediný. Najstarší, dvojkoľajový Gotthardský železničný tunel, je vrcholový, pretína… pokračuj