V znamení robotiky

Po slávnostnom otvorení päťdesiatich SmartLabov naprieč Slovenskom, o ktorom sme písali v aprílovom Quarku, sa knihovníci pustili do ďalšieho intenzívneho vzdelávania. Výsledok? Viac než stovka účastníkov a šesť týždňov praktických školení, ktoré knižniciam dali do rúk nástroje aj odvahu priniesť nové a hravé podujatia na podporu digitálnych zručností a kreatívneho myslenia.

Ľudia rôznych vekových kategórií programujú roboty v knižnici
Programovanie Ozobotov v Krajskej knižnici v Žiline, foto Martina Zubčeková

Kým prvé úvodné školenia začiatkom tohto roku boli zamerané na prácu so základným vybavením SmartLabov určeným na poskytovanie nových služieb a podporu kreativity (3D tlačiareň, rezací ploter, termolis, sublimačná tlačiareň, pyrografické stanice), druhá fáza sa sústredila na praktické využitie obľúbených edukačných pomôcok. V priebehu šiestich týždňov sa 123 knihovníkov z 50 verejných knižníc oboznámilo s technológiami, ktoré zábavnou formou približujú programovanie, logiku, tímovú spoluprácu aj základy elektrotechniky.

Hravé roboty, stavebnice a minipočítače

Micro:bit je miniatúrny programovateľný minipočítač ideálny ako brána do sveta programovania, elektrotechniky či robotiky. Deti si pomocou neho môžu vytvárať jednoduché hry, merače teploty, LED animácie či napríklad elektronickú gitaru. Táto pomôcka výborne rozvíja algoritmické myslenie a kreativitu.

Ozobot je malý robot, ktorý sleduje farebné čiary a reaguje na sekvencie vytvorené farebnými fixkami. Vďaka tomu je mimoriadne vhodný aj pre predškolákov. Deti sa učia princípy podmienok a sekvencií hravou formou. V praxi je výborným nástrojom na prepojenie programovania s čítaním a rozprávaním príbehov.

Pokročilá stavebnica Lego Education Spike Prime dáva žiakom príležitosť skladať vlastné roboty a programovať ich správanie. Využíva senzory a motorčeky, ktoré umožňujú reakciu na podnety z prostredia. Podporuje spoluprácu a riešenie problémov, čím efektívne prepája manuálnu zručnosť s digitálnou kreativitou.

Všetky uvedené vzdelávacie pomôcky podporujú tzv. STEAM vzdelávanie – prístup, ktorý prepája vedu, technológie, inžinierstvo, umenie a matematiku. Tento typ vzdelávania rozvíja tvorivé a kritické myslenie, schopnosť spolupracovať a riešiť problémy, čo sú kľúčové kompetencie pre život v 21. storočí.

Programovanie Lego Education Spike Prime v knižnici
Programovanie Lego Education Spike Prime v Mestskej knižnici Samuela Reussa v Revúcej, foto Peter Poboček

STEAM podujatia v knižniciach

Viaceré knižnice už počas leta odštartovali pilotné podujatia a stretli sa s pozitívnou odozvou verejnosti. Deti aj rodičia oceňujú možnosť spoznať svet technológií hravou a dostupnou formou. Od septembra budú môcť základné aj stredné školy navštevovať organizované workshopy a krúžky zamerané na programovanie a robotiku priamo v knižniciach. SmartLaby sa tak stávajú zaujímavým doplnkom výučby digitálnej gramotnosti, a to v prostredí, ktoré prirodzene podporuje učenie aj kreativitu. Prepojením s knihami, príbehmi či literárnymi postavami možno zo STEAM workshopov vytvoriť komplexné vzdelávacie zážitky.

Z projektu SmartLabov sa postupne stáva ukážka toho, že verejné knižnice nie sú len miestom pre knihy. Sú centrami komunitného života, neformálneho vzdelávania a teraz už aj digitálneho rozvoja. Vďaka SmartLabom môžu návštevníci objavovať nové technológie, rozvíjať tvorivosť a zručnosti pre budúcnosť. Či už máte doma malého programátora, žiaka so záujmom o robotiku, alebo ste zvedaví seniori – SmartLab vo vašej knižnici má otvorené dvere aj pre vás.

Budovanie Inteligentných laboratórií sa realizuje v rámci opatrenia Podporovanie rozvoja inteligentných laboratórií v knižniciach. Opatrenie je súčasťou Akčného plánu Národnej stratégie výskumu, vývoja a inovácií 2030, ktorej autorom je Výskumná a inovačná autorita Úradu vlády SR. Viac informácií o realizácii opatrenia a aktuality nájdete na webe smartlab.cvtisr.sk.

Vedecká knižnica CVTI SR

Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.

Máte predplatné?