Súčasné vozidlá bývajú vybavené rôznymi asistenčnými systémami vrátane kamier, lidaru a radaru, ktoré pomáhajú pri parkovaní a udržiavaní sa v jazdnom pruhu. Fungujú ako oči auta, čo však vozidlám doteraz chýbalo, boli uši.
Schopnosť vnímať vonkajšie zvuky a presne ich priradiť je kľúčovou súčasťou sledovania dopravného prostredia. Mnohým situáciám na ceste predchádza akustický signál. Napríklad blížiace sa záchranné vozidlo upozorňuje na svoju prítomnosť pomocou sirény, vysvetľuje Moritz Brandes, vedúci projektu The Hearing Car vo Fraunhoferovom inštitúte pre technológie digitálnych médií IDMT.

Brandesov tím vytvoril špeciálne demonštračné vozidlo, ktoré umožňuje zhromažďovať tréningové údaje pre AI počujúceho auta. Jeho akustický systém bude schopný detegovať nielen sanitky, ale napríklad aj ľudské hlasy alebo zvuky hrajúcich sa detí, keď vozidlo zabočí do oblasti pokojnej premávky. Akustika si nevyžaduje jasnú viditeľnosť, ako je to v prípade optických systémov, takže vozidlo doslova počuje, čo sa blíži za rohom. Užitočné to bude najmä pre automatizované jazdné systémy, zvuky z exteriéru sa však budú môcť prenášať aj cez opierku hlavy, aby upozornili ľudského vodiča na dôležité zvuky v okolí.
Zmyslová integrácia
Demonštračné vozidlo sme použili na testovanie na viacerých miestach medzi Portugalskom a polárnym kruhom, aby sme vyskúšali technológie v rôznych podmienkach. Výsledky ukazujú potenciál pre budúcnosť autonómneho riadenia, uviedol M. Brandes. Inovácie sa akustikou nekončia. Radarový snímač zbiera informácie o životných funkciách vodiča, monitoruje pohyb končatín a frekvencie dýchania a srdcovej činnosti. Mobilný systém senzorov EEG vyvinutý spoločnosťou Fraunhofer IDMT-HSA meria elektrickú aktivitu v mozgu vodiča s cieľom zistiť zmeny úrovne pozornosti počas monotónnych jázd. Funkcia, ktorá analyzuje hlasy cestujúcich, zisťuje stres a vzrušenie.
Výskumníci sa zhodujú, že ani jeden zmysel sám osebe nestačí. Kamery, radary, lidary – a teraz aj mikrofóny – musia spolupracovať. Autonómne vozidlá, ktoré sa spoliehajú len na videnie, sú obmedzené na priamu viditeľnosť, hovorí Eoin King z Univerzity v Galwayi v Írsku. Pridaním akustiky sa zvýši ďalší stupeň bezpečnosti.
Redakčný článok
Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.
Máte predplatné?
Prihlásiť sa
