Ako na nás vplýva zvukosféra?

Málokto z nás si uvedomuje dôležitosť zvuku a zvukosféry, ktorá nás obklopuje. Zvuk na nás pôsobí neustále, je súčasťou nášho života, ktorá silne pôsobí aj na naše emócie a náladu 24 hodín denne. Sluch sa totiž nedá jednoducho vypnúť.

Ak sa pozrieme do minulosti, uvidíme, že stupeň inteligencie bol už v ranom vývoji človeka a civilizácie úzko spojený s rozvojom reči a hudby. V sučasnosti je už známe, že harmonické tóny aktivujú inú časť mozgu než disharmonické a vysoké hladiny zvuku, tie dokonca stimulujú vylučovanie adrenalínu do krvi. Zvuk je práve tou neviditeľnou súčasťou nášho života, ktorá silne pôsobí aj na naše emócie a náladu a nemusí pritom vždy vyvolať konkrétnu predstavu ako trebárs pri vizuálnom vnímaní. Akustická pamäť stimuluje rôzne asociácie, ktoré môžu človeka ovplyvniť aj pri jeho rozhodovaní.

Akustické prostredie a komunikácia

Akustické prostredie preto hrá dôležitú úlohu nielen pri vnímaní pohody, ale aj pri komunikácii a procese učenia sa. Z intonácie hlasu sa dozvieme nielen to, čo bolo povedané, ale aj to, ako to bolo myslené. Hovoríme: Deti, počúvajte svojich rodičov, a nie: Pozerajte sa na nich. Aj študentom sa hovorí poslucháči, nie diváci. Je známe, že ak si študent pri učení nielen zapisuje, ale aj číta nahlas, čo píše, zapamätá si o 20 až 30 % viac než tí, čo si len zapisujú. Už je známe aj to, že kvalitné akustické podmienky v triedach môžu zmierniť rozvoj poruchy čítania (dyslexie) detí.

Ako zlepšiť zrozumiteľnosť

Súčasné akustické normy sú však vo všeobecnosti dimenzované na 18-ročného zdravého človeka, pričom populácia starne a často aj mladí ľudia zápasia so sluchovými problémami. To, čo pre normálne počujúceho znamená zvýšenie akustického komfortu, môže byť pre človeka s načúvacím prístrojom otázkou integrácie alebo izolácie v spoločnosti. Ako teda môže architekt zlepšiť zrozumiteľnosť reči v triedach, zlepšiť akustické podmienky v reštaurácii alebo nákupnom centre a ako prispôsobiť interiér budovy tak, aby sa nevidiaci mohli lepšie v budove orientovať? A aké má na to prostriedky? … a môžeme si architektonický návrh v štádiu projektovania vypočuť?
R

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 5/2017.

Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.

Komentáre