Aminokyseliny z asteroidu

Vzorky prachu, ktoré odobrala japonská kozmická sonda Hayabusa 2 z asteroidu Ryugu, obsahujú organický materiál. Ten ukazuje, že niektoré základné stavebné kamene života na Zemi sa mohli sformovať vo vesmíre.

Pohľad na asteroid Ryugu očami japonskej sondy Hayabusa 2, foto ESA

Hayabusa 2 (v preklade Sokol) skúmala asteroid s priemerom 0,9 km od júna 2018 do júla 2019. Puzdro so vzorkami potom úspešne pristálo na Zemi 6. decembra 2020, zatiaľ čo sonda zamierila k ďalšiemu asteroidu. Materiál z povrchu asteroidu Ryugu bol dopravený na Zem po šesť rokov trvajúcej misii k vesmírnemu telesu vzdialenému približne 300 miliónov kilometrov, čo je dvojnásobok vzdialenosti Zeme od Slnka.

Organické látky

V prvej štúdii preskúmali z odobraných vzoriek len malé množstvo s hmotnosťou 5,4 gramu, tvorené prachom a tmavými drobnými úlomkami horniny, takže vedci sú iba na začiatku odhaľovania jeho tajomstva. V nedávno publikovanom článku popisuje tím pod vedením pracovníkov z Okayama University na západe Japonska, že vo vzorke pôdy z asteroidu Ryugu objavil aminokyseliny a ďalšie organické látky, ktoré môžu poskytnúť kľúč k pôvodu života na našej Zemi. Objav biogénnych aminokyselín je dôležitý, pretože asteroid Ryugu nebol v porovnaní s meteoritom vystavený pôsobeniu zemskej biosféry, a tak ich detekcia dokazuje, že prinajmenšom niektoré zo stavebných kameňov života na Zemi sa mohli vytvoriť v kozmickom prostredí, uvádzajú v odbornom článku. Vedci oznámili, že pri skúmaní vzoriek odobraných sondou Hayabusa 2 v roku 2019 objavili 23 rôznych aminokyselín. Pre zaujímavosť uveďme, že pozemský život obsahuje celkovo len 20 aminokyselín.
Zmes prachu a hornín sa získala tak, že sonda pomocou impaktora vymrštila tieto častice z povrchu asteroidu a potom ich zachytila. Vzorky z asteroidu Ryugu mali veľmi primitívne charakteristiky v porovnaní s akýmikoľvek prirodzenými vzorkami, ktoré malo doteraz ľudstvo k dispozícii vrátane meteoritov, píše sa vo vyhlásení Japonskej vesmírnej agentúry (JAXA). Vedci sa domnievajú, že časť z tohto materiálu bola vytvorená približne 5 miliónov rokov po vzniku nášho planetárneho systému a nikdy sa nezohriala na teplotu vyššiu než 100 °C.

Výskum pokračuje

Vzorka pradávneho materiálu z asteroidu Ryugu, ktorú na Zem v roku 2020 dopravila sonda Hayabusa 2, foto JAXA

Ďalšia štúdia publikovaná v americkom časopise Science uvádza, že materiál má chemické zloženie, ktoré sa oveľa viac podobá na zloženie slnečnej fotosféry než na iné prírodné vzorky. Kensei Kobayashi, odborník na astrobiológiu a emeritný profesor na Yokohama National University, tento objav uvítal. Astronómovia si kladú otázky, ako bol organický materiál vrátane aminokyselín vytvorený a odkiaľ pochádza. To, že v odobranej vzorke boli objavené aminokyseliny, ponúka dôvod sa domnievať, že aminokyseliny boli dopravené na Zem z kozmického priestoru, povedal K. Kobayashi.
Ďalšia teória o pôvode aminokyselín na Zemi predpokladá, že po ochladení našej planéty sa vytvorili v primitívnej atmosfére Zeme napríklad pôsobením elektrických výbojov – bleskov. Vzorky teraz dostanú ďalšie vedecké tímy z celého sveta a mal by medzi nimi byť aj Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského v Prahe v susednom Česku. Misia Hayabusa 2 sa však ešte nekončí. Puzdro so vzorkami vypustila sonda k Zemi síce už v decembri 2020, no potom sa vykonala korekcia jej dráhy a teraz mieri na stretnutie s blízkozemským asteroidom 1998 KY26 v roku 2031.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.