Autonómny bod zlomu

Po rokoch odkladov sa autonómne kamióny vracajú na cestu – bez vodiča. Spoločnosť Aurora začala komerčné jazdy medzi Dallasom a Houstonom a tvrdí, že ide o prvú bezpečnú prevádzku bezvodičskej kamiónovej prepravy na verejných cestách.

Ťahače triedy 8 počas úvodných jázd prešli približne 1 931 kilometrov (1 200 míľ) bez človeka za volantom. Prvými zákazníkmi sú Uber Freight, nákladná platforma Uberu, a prepravca Hirschbach. Generálny riaditeľ Chris Urmson sedel pri premiérovej jazde na zadnom sedadle a hovorí o životnej cti.

Pohľad na prázdnu kabínu auta počas premávky
Foto Aurora

Aurora plánuje do konca roku 2025 rozšíriť službu na El Paso a Phoenix. Vsádza na opatrný, konzervatívny nábeh, čo kontrastuje s ambicióznymi termínmi odvetvia spred rokov. Vtedy narážali projekty na technické limity aj reguláciu a viaceré firmy – Embark, TuSimple či Locomation – medzičasom zanikli alebo svoje plány zastavili. Zhoršená verejná mienka po prešľapoch iných značiek vyžaduje o to dôkladnejšie dokazovanie bezpečnosti. Spoločnosť Aurora sme založili s cieľom bezpečne a rýchlo využívať výhody technológie autonómneho riadenia, uviedol Ch. Urmson vo vyhlásení. Teraz sme prvou spoločnosťou, ktorá úspešne a bezpečne prevádzkuje komerčnú autonómnu nákladnú dopravu na verejných komunikáciách.

Digitálni vodiči budúcnosti

Aurora vznikla v roku 2017 z veteránov Uberu, Tesly a Wayma. Pôvodne chcela plnú autonómiu zaviesť v roku 2024, napokon však termín posunula a ďalej ladila správanie sa vozidiel na povrchových komunikáciách a v zónach výstavby. V Texase s bezpečnostnými vodičmi absolvovala štyri roky kontrolných pilotných jázd: previezla pritom viac ako 10 000 zásielok na celkovú vzdialenosť tri milióny míľ (4,8 milióna km). Firma tvrdí, že jej systém dokáže predvídať prebehnutie na červenú, vyhnúť sa kolíziám a rozpoznať chodcov v tme na stovky metrov.

Za rok 2024 vykázala Aurora čistú stratu 748 miliónov dolárov, hoci medziročne zlepšenú, a odhadované tržby klesli. Prechod zo skúšobného režimu k platenej prevádzke má ukázať, či autonómna logistika naozaj zníži pracovné náklady, zmierni nedostatok vodičov a zlepší bezpečnosť. Ak sa firme podarí škálovať pravidelnú prevádzku a udržať dôveru úradov aj verejnosti, rok 2025 môže pre autonómne nákladné vozidlá znamenať dlho očakávaný bod zlomu. Zatiaľ ide aj o symbolický, no prelomový kus cesty.

Redakčný článok

Viac takýchto článkov a exkluzívneho obsahu môžete získať vďaka predplatnému.

Máte predplatné?