Balenie DNA do kapsúl

Proces skladania DNA do kapsúl, ilustrácia Science

Vedci prišli na to, ako bunky rýchlo balia dlhé chromozómy do kompaktných, organizovaných balíkov, čo je kľúčový krok pred delením bunky. Nové zistenie spája dve konkurujúce predstavy o tomto procese: či ide o stočenie chromozómov do špirálového schodiska alebo do sady slučiek. Počítačové simulácie odhalili, že bunky využívajú dva rozdielne kruhové proteíny, takzvané kondenzíny, aby spravili oba kroky. Normálne sú chromozómy rozmotané v jadre bunky. Keď sa však bunka pripravuje na proces mitózy – druh bunkového delenia – tieto vlákna DNA sa musia kondenzovať do cylindrov, ktoré sa ľahko prenášajú. Je to impozantná úloha: Bunka musí natlačiť asi dva metre DNA do mikroskopických balíčkov bez zamotania genetického materiálu, čo pre lepšiu predstavivosť pripomína odkladanie vianočných svetielok do škatúľ. Kondenzín II tvaruje chromozómy do veľkých slučiek a potom formuje špirálové konštrukcie, okolo ktorých sa slučky ovinú. Kondenzín I ďalej delí veľké slučky na menšie vnorené slučky, ktoré zabezpečia efektívnejšie balenie. Tieto dva proteíny spolu obratne natlačia chromozómy do husto preplnených cylindrov. Väčšina procesu kondenzácie sa deje v priebehu asi 15 minút, hovorí spoluautor štúdie Job Dekker z Medicínskeho inštitútu Howarda Hughesa na Univerzite Massachusetts vo Worcesteri.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 03/2018.