Blížia sa k nám kométy pozorovateľné malými ďalekohľadmi

Nočnú oblohu v závere roka ozdobia dve kométy, ktoré budú zo Slovenska pozorovateľné aj malými ďalekohľadmi. K Zemi sa po šiestich rokoch vracia krátkoperiodická kométa Čurjumov-Gerasimenko. Kométa Leonard, ktorej obežná doba je približne 70 000 rokov, bola objavená začiatkom tohto roka a jej jasnosť sa bude pohybovať na hranici viditeľnosti voľným okom.

Vyhľadávacia mapka kométy 67P/Čurjumov-Gerasimenko, zdroj AsÚ SAV

Krátkoperiodická kométa 67P/Čurjumov-Gerasimenko patrí do Jupiterovej rodiny komét. Má nepravidelný tvar, skladá sa z dvoch lalokov.
Kométu v roku 1969 objavili ukrajinskí astronómovia Klym I. Čurjumov a Svetlana I. Gerasimenková. Jej obežná doba je 6,44 roka. Perihéliom prejde 2. novembra a zo Slovenska bude do konca roka viditeľná prakticky celú noc s výnimkou večerného súmraku, vysvetľuje Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV a dodáva, že v rokoch 2014 až 2016 tento vesmírny objekt z bezprostrednej blízkosti intenzívne skúmala sonda Európskej kozmickej agentúry Rosetta.

Vyhľadávacia mapka kométy C/2021 A1 (Leonard), zdroj AsÚ SAV

Dlhoperiodickú kométu C/2021 A1 Leonard objavil americký astronóm Greg J. Leonard. Zo Slovenska ju budeme môcť pozorovať do 10. decembra 2021.
V novembri bude zo Slovenska viditeľná v druhej polovici noci, začiatkom decembra ráno pred východom Slnka, spresňuje astronóm. 12. decembra sa k Zemi priblíži na vzdialenosť 34,9 milióna km. Ak sa splnia naše očakávania, pôjde o najjasnejšiu kométu roku 2021, zdôrazňuje Ján Svoreň.
Po prechode perihéliom, 3. januára 2022, sa kométa C/2021 A1 Leonard dostane na hyperbolickú dráhu a opustí našu slnečnú sústavu.

Katarína Gáliková