Nebeské úkazy spestria sviatočné obdobie

Aj v zimnom období môžeme na nočnej oblohe pozorovať nebeské divadlo. V nadchádzajúcich sviatočných dňoch budú v činnosti dva meteorické roje. Nebude chýbať ani vianočná kométa.   Od piatka 17. decembra do 26. decembra bude činný meteorický roj U Midy, ktorý poznáme aj pod názvom Ursidy. Jeho objaviteľom… pokračuj

Blížia sa k nám kométy pozorovateľné malými ďalekohľadmi

Nočnú oblohu v závere roka ozdobia dve kométy, ktoré budú zo Slovenska pozorovateľné aj malými ďalekohľadmi. K Zemi sa po šiestich rokoch vracia krátkoperiodická kométa Čurjumov-Gerasimenko. Kométa Leonard, ktorej obežná doba je približne 70 000 rokov, bola objavená začiatkom tohto roka a jej jasnosť sa… pokračuj

Naj objavy desaťročia

Zákony fyziky riadia vesmír, Slnko, Zem, dokonca aj naše vlastné životy. Čitatelia časopisu Physics World, ktorí sa regrutujú z teoretickej či aplikovanej fyziky na celom svete alebo pracujú vo vzdelávaní, rozhodli v ankete organizovanej časopisom o poradí najdôležitejších fyzikálnych objavov v období rokov 2010 –… pokračuj

Cesta za fosforom

Chemický prvok fosfor je súčasťou našej DNA aj bunkových membrán. Je teda významnou zložkou života, ako ho poznáme. Akým spôsobom sa dostal na ranú Zem, je tak trochu záhada. Astronómom sa však teraz vďaka výkonu rádioteleskopu ALMA a údajom z kometárnej sondy Európskej kozmickej agentúry… pokračuj

Veľké finále Rosetty

Pekné snímky kométy 67P/Čurjumov-Gerasimenko s vysokým rozlíšením získala sonda ESA s menom Rosetta krátko pred pristátím na jej povrchu. Rosetta kontrolovane zostúpila na jadro kométy 30. septembra 2016. Púť Rosetty sa začala v roku 2004 štartom z kozmodrómu Kourou vo Francúzskej Guayane (Južná Amerika) na palube nosnej rakety… pokračuj