Bozky od anjela

Niektorí pokladajú pehy za ozdobu tváre, iní sa za ne hanbia. Nejedna mama utešuje svoje trápiace sa dieťa, že pehy sú bozky od anjela.

Povedzme si to hneď na začiatku – pehy samy osebe nie sú nebezpečné, skôr ide pre niekoho o nepríjemný kozmetický problém. Za pehy sa môžeme poďakovať dedičnosti a pôsobeniu UV žiarenia. S pehami sa však nerodíme, tie vznikajú až po určitom čase strávenom na slnku. Preto sa začínajú objavovať až u dvojročných detí, pričom počet pieh, najmä počas dospievania, postupne narastá a v staršom veku opäť klesá. Pehy sa týkajú predovšetkým ľudí so svetlejšou pokožkou a svetlými očami, s vlasmi do červena alebo hnedočervena.
Pehaví ľudia sa dajú rozdeliť do skupín, ktoré sa delia podľa intenzity pehavosti. Niektorí ich majú len zopár na tvári, iní majú bodkovanú celú tvár, ramená, dekolt, chrbát a dokonca aj zadok a nohy. Najčastejšie však pehy nájdeme na nose, lícach, pleciach, ramenách a na hornej tretine chrbta. Poznávacím znakom pieh sú pravidelné okraje, jednotné sfarbenie do hneda a priemerná veľkosť od jedného do piatich milimetrov.
Za pehy môže pigment zvaný melanín, čo je chemická látka, ktorej prítomnosť v bunke spôsobuje zmenu sfarbenia založenú na selektívnej absorpcii svetla. Melanín produkujú bunky pokožky – melanocyty. Pehy však nemajú zvýšený počet melanocytov, ale obsahujú melanocyty, ktoré nadprodukujú melanínové granuly. Melanocyty sú uložené v spodnej vrstve kože a chránia pleť pred slnečným UV žiarením. Koža má schopnosť produkovať melanín podľa potreby – čím viac UV žiarenia musí absorbovať, tým viac ho bunky vytvoria. Pehy vznikajú ako dôsledok nerovnomernej distribúcie tohto pigmentového farbiva v bunkách. Melanín môže byť tmavohnedý, nazývame ho eumelanín, alebo bledožltý – pheomelanín.
To, koľko a akého druhu melanínu sa bude v ktorej časti tela produkovať, kontroluje gén MC1R. Keď je tento gén aktívny, telo produkuje viac eumelanínu, čo sa podpisuje pod tmavé vlasy a silnejšiu ochranu kože pred slnkom. Keď je však MC1R neaktívny, vzniká viac pheomelanínu, čo vedie k svetlejšej koži, blond či červenším vlasom, ako aj k sklonu k pehám.
Pehy sa už dlhšie nepovažujú za chybičku krásy, práve naopak, mnohí muži ich vnímajú ako rozkošnú ozdobu ženských noštekov a líčok. Možno aj preto sú to bozky od anjela.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.